0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  10:22 PM

 4 : مطالعات برنامه درسي پاييز 1386; 2(6):79-118.
 
طراحي برنامه درسي دانشگاه مجازي
 
سراجي فرهاد,عطاران محمد,نادري عزت اله,علي عسگري مجيد
 
 
 

هدف پژوهش حاضر، بررسي عوامل اثرگذار بر برنامه درسي دانشگاه مجازي و شناسايي ويژگي هاي عناصر نه گانه آن است. براي طراحي برنامه درسي ابتدا بايد عوامل اثرگذار بر برنامه درسي شناسايي شود و سپس نحوه اثر گذاري اين عوامل بر عناصر برنامه درسي مورد بررسي قرار گيرند.
قابليت هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و نظريه هاي يادگيري يادگيرنده محور دو عامل اثرگذار بر طرح برنامه درسي دانشگاه مجازي هستند. قابليت هاي چند رسانه اي، ابر رسانه هاي، تعاملي، انعطاف زماني و مکاني فاوا به يادگيرنده امکان مي دهد، به محتواها و منابع يادگيري گوناگون دست رسي داشته باشد و با هم کلاسان، مدرسان و راهنمايان متعدد تعامل داشته باشد و متناسب با شرايط و موقيعت خود در فعاليت هاي يادگيري شرکت کند. مجموعه اين امکانات به يادگيرنده کمک مي کند، دانش خود را به طور فعال و متناسب با موقعيت شکل دهد.
فرانسيس کلاين، نه عنصر: هدف ها، محتوا، فعاليت هاي يادگيري، گروه بندي يادگيرندگان، مواد و منابع يادگيري، فضا، زمان، راهبردهاي تدريس و شيوه هاي ارزش يابي را در طراحي برنامه هاي درسي شناسايي کرده است. در اين پژوهش، ويژگي هاي اين نه عنصر با توجه به قابليت هاي فاوا و دلالت هاي نظريه هاي يادگيرنده محور مورد بررسي قرار گرفته است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد، تدوين نه عنصر برنامه درسي دانشگاه مجازي با ملاحضه قابليت هاي فاوا و دلالت هاي نظريه هاي يادگيرنده محور، مهارت هاي مورد نياز عصر اطلاعات- همچون مهارت حل مساله، تفکر انتقادي، مهارت برقراري ارتباط، مشارکت و خود راهبري- را در دانشجويان تسهيل مي کند.

 
كليد واژه: طرح برنامه درسي، دانشگاه مجازي، طراحي برنامه درسي، فاوا، عناصر برنامه درسي، نظريه هاي يادگيرنده محور، يادگيري آنلاين
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها