0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  10:22 PM

 3 : مطالعات برنامه درسي پاييز 1386; 2(6):51-78.
 
بررسي ميزان برخورداري کتب فارسي، تاريخ و تعليمات اجتماعي دوره راهنمايي تحصيلي از مولفه هاي هويت ملي
 
شمشيري بابك,نوشادي محمودرضا
 
 
 

دقت و توجه کارشناسانه در انتخاب محتواي درسي و پيام هاي آشکار و مکنون آن ها مي تواند، به صحت و سلامت فرايند شکل دهي هويت ملي و هم چنين رشد آن در دانش آموزان کمک نمايد. به همين دليل مساله کلي پژوهش حاضر عبارت است از چگونگي پرداختن کتب تعليمات اجتماعي، تاريخ و فارسي دوره راهنمايي به مقوله هويت ملي و نيز شناسايي کاستي ها و آسيب پذيري هاي هر کدام از آن ها در متون درسي. براي انجام پژوهش حاضر و پاسخ گويي به سوالات آن، از روش تحليل محتوا استفاده شده است.
در پژوهش حاضر، يازده مقوله شناسايي شدند. که عبارت اند از بعد ديني، بعد سياسي، ارزش هاي ملي، هنجارهاي ملي، ميراث فرهنگي، اسطوره هاي ملي، نمادهاي ملي، ويژگي هاي جغرافيايي، خرده فرهنگ هاي قومي، افتخارات ملي و تعاملات بين المللي.
در مجموع، يافته هاي به دست آمده از پژوهش حاضر دلالت بر آن دارد که در کتب نام برده، به برخي از مولفه هاي مربوط به پديده هويت ملي در حد نسبتا مناسبي پرداخته شده است. که اين مولفه ها عبارت اند از: بعد ديني و بعد سياسي. اين در حالي است که برخي ديگر از ابعاد هويت ملي شديدا مورد غفلت قرار گرفته اند. ابعاد مذکور به ترتيب عبارت اند از: هنجارهاي ملي، اسطوره هاي ملي، خرده فرهنگ هاي قومي، نمادهاي ملي و تعاملات بين المللي. باتوجه به يافته هاي به دست آمده، بازنگري در هدف ها و محتواي برنامه هاي درسي دوره هاي گوناگون تحصيلي با تاکيد بر پرورش هويت ملي (اسلامي - ايراني) پيشنهاد مي شود.

 
كليد واژه: هويت ملي، برنامه درسي، کتاب درسي، دوره راهنايي تحصيلي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها