پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 10:22 PM
2 : مطالعات برنامه درسي پاييز 1386; 2(6):21-50. |
بررسي بنيادهاي نظري برنامه درسي فلسفه براي کودکان از ديدگاه فيلسوفان عقل گرا |
قائدي يحيي* |
* دانشگاه تربيت معلم |
هر برنامه درسي، و از جمله برنامه درسي فلسفه براي کودکان، بر نظريه و بنيادهاي نظري استوار است. در بدو امر مي توان اين بنيادها را در ديدگاه ها و آراي فيلسوفان جست و جو کرد؛ هم به اين دليل اين که در اين برنامه درسي قصد داريم فلسفه ورزي را به کودکان بياموزيم و هم به دليل شمول و کلي بودن فلسفه در نظريه و نظريه پردازي. در اين مقاله، صرفا به بررسي انديشه هاي فيلسوفاني نظير سقراط، افلاطون، دکارت، کانت، هگل، نلسوم و ليپمن پرداخته ايم. نتايج اين بررسي نشان مي دهد که انديشه هاي سقراط، افلاطون و کانت از مفهومي از فلسفه حمايت مي کنند که برنامه درسي براي کودکان بر آن استوار است. انديشه هاي سقراط نيز در روش و در عمومي دانستن فلسفه، از اين برنامه حمايت مي کند. وابستگي همه ديدگاه هاي افلاطون به تربيت و فلسفه تربيت نيز زمينه لازم را براي رشد چنين برنامه اي تداريک ديده است. تاکيد دکارت بر فلسفه ورزي و بازگرداندن فلسفه به جايگاه واقعي خود و نزديکي قواعد و مراحل رشد دکارت به روش مورد نظر برنامه درسي فلسفه براي کودکان را مي توان جزو بنيادهاي نظري اين برنامه قلمداد کرد. |
كليد واژه: فلسفه براي کودکان، برنامه درسي فلسفه براي کودکان، فيلسوفان عقل گرا |
نسخه قابل چاپ |