0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  10:17 PM

 6 : مطالعات برنامه درسي بهار 1387; 3(8):132-155.
 
مقايسه کتاب هاي درسي علوم ابتدايي ايران از نظر ميزان توجه به مهارت هاي گوناگون در فرآيند پژوهش با آمريکا و انگلستان
 
اسفيجاني اعظم,زماني بي بي عشرت,بختيارنصرآبادي حسن علي
 
 
 

هدف از نگارش اين مقاله، بررسي و تحليل محتواي کتاب هاي درسي علوم دوره ابتدايي از نظر ميزان توجه به تحقيق گرايي و پرورش مهارت هاي لازم براي پژوهش است. نتايج تحليل محتواي موضوعات مشترک کتاب هاي علوم منتشر شده به همت انتشارات هارکورت بريس آمريکا، کتاب هاي علوم تجربي پايه اول تا پنجم کشور انگلستان از انتشارات جين و هاينه مان و کتاب هاي درسي علوم دوره ابتدايي ايران، حاکي از آن است که کتاب هاي علوم هر سه کشور پژوهش محور هستند؛ اما ميزان توجه آن ها به مهارت هاي گوناگون پژوهشي متفاوت است. بيشترين فراواني مربوط به ميزان توجه به مقوله پژوهشي در هر سه کشور، به مهارت «تحريک حس کنجکاوي دانش آموز» و کمترين فراواني به مهارت هاي «فرضيه سازي، آزمون فرضيه ها و انتقال داده ها و اطلاعات» تعلق دارد. تحليل آماري داده ها نشان مي دهد که توزيع فراواني مولفه ها بر اساس پايه ها و نيز کشورها يکسان نبوده است. در درون هر مقوله، به برخي از مولفه ها بيشتر و به برخي کمتر توجه شده است.

 
كليد واژه: کتاب هاي درسي، علوم، روش شناسي پژوهش، دوره ابتدايي، تحليل محتوا، ايران، آمريکا و انگلستان
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها