0

مقالات مطالعات برنامه درسی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391  10:16 PM

 2 : مطالعات برنامه درسي بهار 1387; 3(8):23-46.
 
بررسي تاثير جو اجتماعي مدارس متوسطه بر پرورش مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان
 
طالب زاده نوبريان محسن,صالح صدق پور بهرام,كرامتي انسي
 
 
 

در اين پژوهش، دو هدف اساسي دنبال مي شود:
1. توصيف جو اجتماعي مدارس (در دو حالت جو اجتماعي باز و جو اجتماعي بسته)؛
2. بررسي تاثير جو اجتماعي مدرسه بر پرورش مهارت هاي اجتماعي فراگيرندگان آن ها.
بر اساس اين اهداف، يک فرضيه کلي با عنوان «جو اجتماعي مدرسه بر پرورش مهارت هاي اجتماعي فراگيرندگان تاثير دارد» مورد بررسي قرار گرفت. مهارت هاي اجتماعي مورد بررسي در اين پژوهش شامل مهارت هاي هم دلي، همکاري، ابراز وجود و مسووليت پذيري بود. نمونه مورد بررسي، که با استفاده از روش علي - مقايسه اي صورت گرفت، 400 نفر از فراگيرندگان 15 تا 18 ساله 10 دبيرستان دولتي دخترانه در 5 منطقه آموزشي تهران (مناطق 1، 9، 13، 11 و 16) بودند که بر اساس روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند. نمونه مورد نظر به دو پرسش نامه مربوط به جو اجتماعي و مهارت هاي اجتماعي پاسخ داد. نتايج حاصل از آمار توصيفي در اين پژوهش نشان داد که نيمي از مدارس مورد بررسي داراي جو اجتماعي باز و نيمي ديگر داراي جو اجتماعي بسته ارزشيابي شدند. همچنين نتايج حاصل از تجزيه و تحليل چندگانه (مانوا) نشان داد که جو اجتماعي مدرسه نه تنها بر پرورش مهارت هاي اجتماعي مورد بررسي در فراگيرندگان تاثير دارد، بلکه بر واريانس مشترک اين مهارت ها نيز موثر است. مطالعه مفهومي هر يک از مهارت هاي اجتماعي نشان داد اين مهارت ها نيز موثر است. مطالعه مفهومي هر يک از مهارت هاي اجتماعي نشان داد که واريانس مشترک مهارت هاي اجتماعي، از 6 متغير ديگر تاثير پذيرفته است که عبارت اند از: خودآگاهي، عزت نفس، گسترش روابط، اعتماد و احساس امنيت، توجه به تفاوت هاي فردي و انعطاف پذيري.

 
كليد واژه: 
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها