پاسخ به:مقالات مطالعات برنامه درسی
پنج شنبه 21 اردیبهشت 1391 10:16 PM
6 : مطالعات برنامه درسي پاييز 1387; 3(10):118-141. |
تاثير فعاليت هاي زبان آموزي دوره پيش دبستاني بر رشد زبان گفتاري دانش آموزان پايه اول دوره ابتدايي |
مفيدي فرخنده*,سبزه بتول |
* تهران، انتهاي اتوبان همت غرب، دانشگاه علامه طباطبايي، دانشكده علوم تربيتي و روان شناسي |
اين پژوهش با هدف بررسي تاثير فعاليت هاي زبان آموزي دوره پيش دبستان بر رشد زبان گفتاري دانش آموزان پايه اول دوره ابتدايي انجام شد. جامعه آماري اين پژوهش جمعا 8834 نفر از دانش آموزان دختر و پسر در مدارس دولتي آموزش و پرورش منطقه 15 شهر تهران بودند. با استفاده از روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي، 100 نفر از دانش آموزان (50 دختر و 50 پسر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. از اين تعداد، 50 نفر دوره پيش دبستان را گذرانده بودند و 50 نفر ديگر اين دوره را نگذرانده بودند. روش اين پژوهش، توصيفي از نوع پس رويدادي يا علي - مقايسه اي، و ابزار مورد استفاده در اين پژوهش، آزمون رشد زبان «told-p:3» بود. اطلاعات به دست آمده از طريق آمار توصيفي و استنباطي (آزمون (t مورد بررسي قرار گرفت و نتايج تجزيه و تحليل داده ها نشان داد كه رشد زبان گفتاري كه شامل مهارت هاي واژگاني و مهارت هاي دستوري است، در دانش آموزان پايه اول ابتدايي كه دوره پيش دبستاني را گذرانده اند، از دانش آموزان هم پايه خود كه اين دوره را نگذرانده اند بيشتر است و اين تفاوت به لحاظ آماري معنادار است. به علاوه، در اين پژوهش تفاوت معني داري بين دختران و پسران از لحاظ رشد زبان گفتاري مشاهده نشد. |
كليد واژه: فعاليت هاي زبان آموزي، زبان گفتاري، دوره پيش دبستاني |
نسخه قابل چاپ |