0

بانک مقالات مهدویت

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مهدویت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  9:29 PM

 3 : مشرق موعود زمستان 1389; 4(16):55-79.
 
ظرفيت ها و محدوديت هاي رسانه در جامعه و دولت زمينه ساز ظهور منجي موعود
 
مرتضوي سيدمحمد*
 
* دانشگاه فردوسي مشهد
 
 

از جمله تحولات جهاني که بر اساس متون ديني بايد رخ دهد، قيام جهاني امام عصر (عج) است. بر اساس انديشه ديني، هيچ تحولي در جامعه بشري رخ نمي دهد، مگر آن که ابتدا تحولي در انسان ها ايجاد گردد. از طرفي بر اساس نظر دانشمندان علوم اجتماعي، خاستگاه تحولات اجتماعي رسانه هاي ارتباط جمعي هستند. از اين رو براي ايجاد آمادگي در انسان ها و مشارکت آنان در قيام جهاني حضرت مهدي (عج) نيازمند به کارگيري رسانه هاي ارتباط جمعي هستيم. با اين حال، پرسش اساسي اين است که ظرفيت ها و محدوديت هاي اين رسانه ها چيست؟
مقاله حاضر با بررسي ابعاد سخت افزاري و نرم افزاري رسانه هاي ارتباط جمعي و ظرفيت ها و محدوديت هاي آن ها به اين نتيجه رسيده است که نمي توان در راستاي تحول جهاني قيام حضرت مهدي (عج) به آن ها اميدي بست، ولي با توجه به تعريف رسانه که عبارت است از هر پديده اي که عامل انتقال فکر و فرهنگ باشد، در جهان اسلام رسانه هاي مغقول شده اي وجود دارد که در صورت بهره برداري درست، بسيار کارآمدتر از رسانه هاي موجود هستند. اين رسانه ها در سه بخش مراسم (مانند حج، نماز، عيدفطر، نماز جماعت، جلسات مذهبي)، اماکن (مانند کعبه، مشاهد و مساجد) و مناسبت ها مانند عاشورا، اربعين، فاطميه، شهادت ها و ولادت ها) بررسي و ظرفيت ها و محدوديت هاي هر يک مشخص شده است.

 
كليد واژه: رسانه، رسانه هاي مشهور، رسانه هاي مغفول، ظرفيت ها، محدوديت ها
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها