پاسخ به:بانک مقالات مهدویت
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 9:26 PM
2 : مشرق موعود زمستان 1389; 4(16):27-53. |
نقش معناشناسي «دجال» در رسالت رسانه زمينه ساز |
پوررستمي حامد* |
* دانشگاه تهران، پرديس قم |
آخرالزمان عصري است که جولان جريانات شيطاني به اوج خود مي رسد. برحسب منابع روايي، موضوع دجال يکي از آن تحرکات شيطاني مرموز و مزور است. نوع رسالت رسانه زمينه ساز در رويارويي با آن منوط به تصويري است که از آن ترسيم مي شود. در صورت رويکرد فردشناسانه به دجال، رسالت رسانه زمينه ساز، تنها رسالتي تنذيري و هشداري خواهد بود که جامعه را نسبت به فردي خطرناک به نام دجال هشدار مي دهد. چنين رسانه اي، «امروز» ديگر خود را درگير با دجال نمي بيند، بلکه در انتظار حوادث «فردا» است. اما در صورت رويکرد جريان شناسانه به دجال، ديگر رسالت رسانه زمينه ساز در برابر شخص دجال نيست، بلکه در برابر پديده اي به نام دجاليسم است که سازمان يافته و سيستماتيک اهداف و نقشه هاي شوم خود را برنامه ريزي مي کند. در اين صورت، رسالت رسانه زمينه ساز، رسالتي منفعلانه و تنذيري نسبت به «فردا» نيست، بلکه فعالانه و درگيرانه نسبت به «امروز» ارزيابي مي شود. البته رويکرد جعلي نگريستن به روايات دجال نيز هست که رسالت رسانه زمينه ساز را به سوي رسالتي خاموش و مسکوت سوق خواهد داد. به نظر مي رسد رويکرد جريان شناسانه به دجال، رسالت سنگين تري را بر دوش رسانه زمينه ساز مي نهد که تبيين بيش تري را مي طلبد. در هژموني و جريان دجاليسم، دست کم دو گروه وجود دارد که رسالت رسانه زمينه ساز در رويارويي با آن ها يکسان نيست: |
كليد واژه: دجال، دجاليسم، رسانه، زمينه سازي، دکترين مهدويت، امام عصر (عج) |
![]() |
نسخه قابل چاپ |