پاسخ به:بانک مقالات مدیریت صنعتی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:47 PM
6 : مديريت صنعتي بهار و تابستان 1389; 2(4):93-110. |
تحليلي بر نوآوري در صنعت خودروسازي؛ با كاربرد مدل يابي معادلات ساختاري (SEM) |
سعيدااردكاني سعيد*,شاكري فاطمه,زارع احمدآبادي حبيب,كاوندي رضا |
* دانشكده اقتصاد، مديريت و حسابداري، دانشگاه يزد، ايران |
هدف اين مطالعه، ارايه الگويي به منظور اندازه گيري و تحليل بر نوآوري در صنعت خودروسازي است. اين تحليل، سه حوزه نوآوري فردي، سازماني و ماهيت و قوت نوآوري در وضعيت موجود را در بر مي گيرد. انتخاب نمونه ها به صورت نمونه گيري تصادفي در دو سازمان طراحي و توسعه محصولات جديد (NPD) و سازمان تحقيق، طراحي و توليد موتور (IPCO)ايران خودرو صورت گرفت. بر اساس مقدار بارهاي عاملي و نحوه بارگيري مولفه ها بر عوامل، در رابطه با هريك از ابعاد سه حوزه مذكور در نوآوري، عوامل مكنون استخراج و نام گذاري شد. اعتبار مدل هاي مفهومي استخراج شده در رابطه با هريك از عوامل تحليل نوآوري، از طريق تحليل مسير و تحليل عاملي تاييدي ارزيابي شد. نتايج حاكي از تاييد روابط علي بين مولفه ها و عوامل مكنون است. در نهايت 7 مدل علي شامل 6 مدل مفهومي از روابط بين مولفه هاي مشهود و عوامل مكنون و مدل جامع استخراج و بر مبناي شاخص هاي مختلف برازندگي تاييد شد. |
كليد واژه: نوآوري فردي، سازماني، تحليل عاملي اكتشافي، تحليل عاملي تاييدي، مدل اندازه گيري |
نسخه قابل چاپ |