پاسخ به:بانک مقالات مدیریت صنعتی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:43 PM
1 : مديريت صنعتي پاييز و زمستان 1388; 1(3):5-20. |
ارايه يك مدل تصميم گيري بر اساس الگوي سلسله مراتبي براي انتخاب راهبرد ادغام، واگذاري، همكاري مشترك در صنعت خودروسازي |
اصغري زاده عزت اله,حقيقي محمد,بلالي مجيد* |
* دانشگاه تهران / شركت پارس خودرو، ايران |
به دليل رقابت سنگين بين خودروسازان و تهديداتي كه توسط رقباي خارجي براي آنها وجود دارد، آنها سعي مي كنند با همكاري يا ادغام، موجب كاهش رقابت داخلي شده و در هزينه هاي شركت هاي خود صرفه جويي نمايند. برآورد حجم بازار خودرو در كشور متاثر از دو عامل تقاضا و عرضه مي باشد. تقاضا تابعي از نياز جديد به خودرو و ميزان خروج خودروهاي فرسوده است و عرضه نيز تابعي است از ظرفيت توليد و بازارهاي صادراتي. عوامل كليدي موثر برتقاضا، درآمد سرانه و ميانگين سني جمعيت مي باشند و پيش بيني تقاضا حاكي از نزديك شدن بازار خودروي ايران به مرحله تعادل مي باشد. در اين مقاله به منظور ارايه راهكار براي موفقيت مديران و اثربخشي تلاش هايي كه در جهت بقا و ارتقا اين صنعت صورت مي گيرد، مفهوم راهبرد ادغام، همكاري استراتژيك و واگذاري مطرح شده و با مطالعه بازار پيچيده خودرو در دنيا و چالش هاي آنها براي بقا و رشد، وضعيت صنعت خودروسازي كشورمان مورد توجه قرار مي گردد. سپس با مصاحبه با متخصصان و نخبگان و استفاده از روش تصميم گيري چند معياره (AHP) راهبردهاي اين صنعت تحليل مي گردد. در اين مقوله مزاياي ادغام چون كاهش هزينه ها، دسترسي به دانش، فن آوري، تامين كنندگان و بازارهاي مشترك و نيز توان مالي بالاتر در برابر معايبي چون انحصار و دولتي شدن بيشتر بررسي مي شود و در اين بين اثر كاهش تعرفه واردات و حذف سوبسيد بنزين و استانداردهاي زيستي نيز در نظر گرفته مي شود. راهبرد پيشنهادي همكاري در توليد با خودروسازان خارجي است. |
كليد واژه: ادغام، خودروسازي، AHP، برند، عرضه و تقاضا |
نسخه قابل چاپ |