0

آشنایی با سوره ها قسمت 6 .... <<دانستنی های جالب>> ....

 
jackmole
jackmole
کاربر برنزی
تاریخ عضویت : تیر 1389 
تعداد پست ها : 46
محل سکونت : خوزستان

آشنایی با سوره ها قسمت 6 .... <<دانستنی های جالب>> ....
چهارشنبه 7 مهر 1389  3:56 PM

نوشته حاضر، اطلاعات مفيد و مختصري را پيرامون يکايک 114 سوره‏اي که در قرآن است، ارائه مي‏دهد. از قبيل: نامهاي سوره‏ها، معني و مناسبت اين نامها براي سوره‏ها، اجمالي از محتوا و مطالب سوره، تعداد آيات، شان نزول، محل نزول و سال نزول و... از اين قبيل اطلاعات.
 
با توجه به گسترده بودن مبحث مطالب در چند بخش در اختیار دوستان قرار خواهد گرفت.
 
آشنایی با سوره ها قسمت 6
 
91- شمس [خورشيد]
نخستين آيه، مشتمل بر سوگند به خورشيد و فروغش مي‏باشد.
پس از چندين سوگند متوالي، پيام سوره اين است که: «فلاح‏» در سايه تزکيه نفس، و زيان و تباهي، در اثر پوشاندن و گمراه ساختن نفس مي‏باشد.
داستان ثمود در رابطه با «ناقه صالح‏» شاهدي بر سخن فوق است که در سوره آمده است.
بعد از سوره قدر (و به نقل برخي بعد از سوره حج) در سال دوم بعثت در مکه نازل شده و 16 آيه دارد.
92- ليل [شب]
خداوند، به شب، هنگامي که جهان و انسانها را فرا مي‏گيرد سوگند خورده است. (آيه 1)
شب و روز، خلقت و تلاش انسانها، هدايت الهي، انذار و تبشير و قيامت و پاداش ... از مطالب اين سوره است و توجه خاصي به انفاق اموال در اين سوره مي‏باشد.
قبل از سوره فجر و بعد از سوره «اعلي‏» نازل شده است. به اين ترتيب نگاه کنيد:
شب - فجر - ضحي و نور - انشراح ... اين ترتيب نزولي چند سوره‏اي است که پياپي آمده، آيا در نظام طبيعت هم چنين نيست؟!
از سوره‏هاي مکي است و 22 آيه دارد.
93- ضحي [نور و روشنائي]
خداوند به روشنائي روز و فراگيري شب قسم ياد کرده که پيامبر را رها نکرده است (آيات 1 - 3).
مي‏دانيم که مدتي وحي از پيامبر قطع شد و اين بهانه‏اي براي عيبجوئي مشرکين بود که خداوند با فرستادن اين آيات در جهت تقويت روحي و تاييد پيامبر رحمت‏خود نازل کرد. سيزدهمين سوره است که بعد از سوره قلم و قبل از «مزمل‏» در مکه و اوائل بعثت نازل شده و 11 آيه دارد.
94- انشراح [گشاده شدن، وسيع شدن]
شرح صدر و فراخي سينه، کنايه از ظرفيت زياد، براي دريافت‏حقائق و تحمل سختيهاي راه دعوت است. در آيه اول خداوند، عطاي چنين شرح صدري را به پيامبر بيان مي‏کند و او را دعوت به کار مستمر و پيگير مي‏نمايد و نويد مي‏دهد که: با هر سختي، آساني است.
(نانبرده رنج، گنج ميسر نمي‏شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد)
اين سوره بعد از «ضحي‏» نازل شده و مکي است (و بعضي گفته‏اند مدني است). بعضي اين سوره را با سوره قبلي‏اش، مجموعا يکسوره حساب کرده‏اند.
سوره «الم نشرح‏» داراي 8 آيه مي‏باشد.
نام ديگر اين سوره، «شرح‏» است.
95- تين [انجير]
در اين سوره به انجير و زيتون و طور سينا قسم خورده شده است.
تين و زيتون، نام دو ميوه است، يا به درخت اين دو ميوه قسم خورده شده، و به قول بعضي‏ها نام دو کوهي است که دمشق و بيت المقدس بر آن استوار گشته و رمز سوگند ياد کردن به اين دو کوه و به طور سينا آن است که اين سه جا، خاستگاه و محل بعثت بسياري از پيامبران بوده است. در کنار اين سه قسم، به مکه هم سوگند ياد شده، که محل بعثت پيامبر اسلام است.
بعد از همه اينها، سخن از انسان و آفرينش او و ايمان و عمل صالحش مي‏باشد و اينکه در اثر بي تقوائي، انسان به پست‏ترين جايگاهها هم سقوط مي‏کند مگر مؤمنان صالح.
در سال سوم بعثت در مکه نازل شده (بعد از سوره بروج) و 7 آيه دارد.
96- علق [خون بسته، زالو، کرم]
در آيه دوم، مبدء خلقت انسان از «علق‏» مي‏داند، کرمي زالو شکل، اسپرماتوزوئيد.
بعضي هم علق را از ريشه تعلق و وابستگي گرفته‏اند و گفته‏اند انسان از وابستگي و تعلقات خلق شده است.
اولين سوره‏اي است که در غار حرا، هنگام بعثت پيامبر، بر او نازل شده است و سخن از خواندن و آفرينش انسان و تسليم او و طغيانش به ميان آمده است. اين سوره مکي است و 19 آيه دارد.
97- قدر [اندازه، سنجش، ارزش]
در اين سوره، از شب ارزش آفريني و اندازه‏گيري و مقدرات انسان سخن به ميان آمده است. شبي که از هزار ماه برتر است (در بعضي روايات شيعه، اين هزار ماه به مدت حکومت ظالمانه بني اميه تفسير شده که هزار ماه طول کشيده است (به نقل الميزان جلد 20 ص 474.).)
و در يکي از شبهاي ماه رمضان (21 يا 23) قرار دارد. و شبي است که قرآن در آن بر قلب پيامبر نازل گشته است. شب اتصال مطلق ميان زمين و ملکوت اعلاست و فرود آمدن فرشته‏ها از آسمان، و شب سلامتي است.
اين سوره، در حدود سال 4 بعثت، بعد از سوره «عبس‏» در مکه نازل شده و 5 آيه دارد و سوره‏اي است بسيار مبارک و با فضيلت.
98- بينه [دليل روشن و حجت آشکار]
اين سوره، بيانگر رسالت عام پيامبر نسبت به همه مشرکين و يهود و نصاري است و دعوت او را از همه بشريت به آئين حق باز مي‏گويد و صلاح جامعه انساني را در سايه اعتقاد و عمل مي‏داند.
گرايش مشرکين و اهل کتاب را به ايمان توحيدي، در سايه آمدن «بينه‏» مي‏داند و خود محمد (ص) نمونه و مصداقي از اين حجت آشکار براي انديشه‏ها و پيروان اديان ديگر است (امام باقر فرموده است: البينه محمد رسول الله «ص‏» (الميزان ج 20 ص 482) به نقل از تفسير القمي.)
به نام «لم يکن‏» هم مشهور است و اين نام از آغاز سوره اقتباس شده است. از نام‏هاي ديگر اين سوره «اهل الکتاب‏» «قيامت‏»، «بريه‏» و «انفکاک‏» است.
بعد از سوره طلاق نازل شده و از سوره‏هاي مدني است و 8 آيه دارد.
99- زلزال [لرزش و زلزله]
در آيه اول وقوع زمين لرزه مهيب را هنگام ظهور قيامت بيان مي‏کند. زلزله‏اي که در پي آن بر انگيختن مردم براي روز دادرسي عمومي در محشر و پاداش خوبيها و کيفر بدي‏ها است.
نام ديگر سوره، «زلزله‏» است. 8 آيه دارد و بعد از سوره نساء در مدينه نازل شده است.
100- عاديات [دوندگان]
عاديات، اسبهاي تيزتک و تندرو مي‏باشد که هنگام دويدن، همهمه صدايش بگوش مي‏رسد. خداوند در نخستين آيه، به چنين اسبها و اسب‏سواران چابک که از سم اسبان آتش مي‏پرد و سحرگاهان بر سر دشمن هجوم مي‏آورند، سوگند مي‏خورد و برخي نکات تربيتي و انسان‏شناسي و کفران انسان نسبت به نعمتها و مالدوستي شديد انسان، در پي آن مطرح مي‏شود و با اشاره‏اي به رستاخيز و قيامت، پايان مي‏گيرد.
لحن آيات مي‏رساند که بايد در مدينه و پس از تشريع حکم جهاد با دشمن، آيات، نازل شده باشد. در روايات آمده که اين سوره درباره علي(ع) و گروه پارتيزاني او که در جنگ «ذات السلاسل‏» به دشمن شبيخون زدند، نازل شده است که گروههاي اعزامي سابق ناموفق بودند ولي اين گروه توانستند ضربه خود را بزنند.
اين سوره مدني است و 11 آيه دارد و پس از سوره «عصر» نازل گشته است.
101- قارعه [کوبنده]
از نام‏هاي قيامت است که در سه آيه اول آمده است.
قيامت، کوبنده دلهاست با ترس. و کوبنده دشمنان خداست، با عذاب.
در اين سوره از قيامت و حالت‏خوشي و ناراحتي نيکوکاران و بدکاران سخن گفته شده است.
بعد از سوره ايلاف، در مکه در اوائل بعثت نازل شده و 11 آيه دارد.
102- تکاثر [افتخار به زيادي ثروت و عزت]
در دو آيه اول از تکاثر نکوهش شده، يعني افزون طلبي در ثروت و قدرت، و افتخار کردن به کثرت اموال و قوم و قبيله و عزت اجتماعي. مشرکين براي اثبات عظمت‏خود از جهت نفرات، حتي مرده‏هاي خود را هم در گورستان به حساب مي‏آوردند. چه بازيچه و مشغوليتي!... در بعضي تفاسير، به قومي از يهود تفسير شده و در بعضي به دو قبيله از قريش و در بعضي هم به دو گروه از انصار.
اين سوره، بعد از سوره کوثر، نازل شده و 9 آيه دارد و از سوره‏هاي مکي است.
103- عصر [زمان، بعد از ظهر، فشار، و ...]
در اولين آيه، خداوند به عصر قسم ياد کرده است.
مفسرين، عصر را به معاني گوناگوني بيان کرده‏اند، از قبيل: عصر نبوت، عصر نزول قرآن، عصر قيامت، عصر دولت مهدي، نماز عصر، روزگار، و معاني ديگر...
در جواب اين سه قسم، سوره به بيان خلاصه‏اي از معارف قرآن اشاره مي‏کند و آن عبارت است از: «ايمان‏»، «عمل صالح‏»، «حق‏»، «صبر». در بياني خلاصه و مختصر، مفاهيم بلند و فراواني بيان شده است.
اين سوره، مکي است و با 3 آيه در سال اول بعثت بعد از سوره انشراح نازل شده است.
104- همزه [عيبجو و طعنه زن]
در اين سوره از کساني که از ديگران عيجبوئي کرده و با حرکات چشم و ابر و مسخره‏شان مي‏کنند و به ثروتهاي جمع شده خود مغرورند نکوهش شده است و وعده آتش به آنها داده شده و آيات تنذيري اين سوره مربوط به آغاز دعوت و دوران درگيري با اشراف است.
بعد از سوره قيامت نازل شده و از سوره‏هاي مکي است و 9 آيه دارد.
105- فيل
در اين سوره داستان فيل سواران ابرهه را که براي ويران کردن خانه توحيد، کعبه، هجوم آورده بودند و با قدرت خداوند نابود شدند بطور خلاصه بيان کرده است.
خود اين واقعه، که قبل از اسلام رخ داده بود مبدء تاريخ شد و آن سال به «عام الفيل‏» مشهور گشت. بنا به نقل مورخين، در همان سال هم پيامبر متولد شد و 40 سال بعد از آن ماجرا به رسالت مبعوث گشت.
اين تاريخچه و يادآوري آن در قرآن، هشداري است به کساني که از در جنگ و ستيز با خدا و آئين او وارد مي‏شوند.
اين سوره هم بعد از «کافرون‏» در اوائل بعثت در مکه نازل شده و 5 آيه دارد.
بعضي اين سوره را با سوره بعدي يکي دانسته‏اند، چون مطالبشان بهم مربوط است.
106- ايلاف [الفت دادن]
نام ديگر سوره «قريش‏» است. در رابطه با سوره قبلي، که دشمنان حبشي مهاجم به کعبه نابود شدند، اين کار، بخاطر تجمع خاطر و انس و الفت و ايمني «قريش‏» در کوچ‏هاي تابستاني و زمستاني انجام گرفت و در مقابل، از آنان انتظار است که خدا را پرستش کنند.
سوره مکي است و بجهت پيوستگي مطالبش با سوره فيل، بعضي‏ها اين دو را يک سوره حساب کرده‏اند.
5 آيه دارد و در سال 3 بعثت، بعد از سوره «تين‏» نازل شده است.
107- ماعون [ظرف غذا]
در آخرين آيه، از نمازگزاران سهل‏انگار و رياکار که از اطعام و سير کردن گرسنگان با ظرفهاي پر از غذا جلوگيري مي‏کنند نکوهش شده است و اينها همه در رديف تکذيب‏کنندگان دين محسوب شده‏اند به اين مناسبت، اين سوره بنام سوره «دين‏» هم گفته شده است.
نقل شده که نزول سوره درباره ابوجهل و کفار قريش بوده است.
اين سوره بعد از تکاثر و قبل از «فيل‏» و در مکه در سال 2 بعثت نازل شده و 7 آيه دارد.
108- کوثر [خير فراوان]
در اينکه منظور از کوثر، نهري است در بهشت، يا حوضي در محشر، يا ذريه و فرزندان زياد، يا علماي امت، يا نبوت و قرآن، يا علم و حکمت‏يا ... نظريه‏هاي گوناگوني وجود دارد.
منظور هر کدام باشد، اين خير کثير را خداوند به پيامبر اعطا کرده است (آيه 1)
اين سوره يک سطري که 3 آيه دارد و از اعجازهاي قرآن است در جواب عيبجوئي‏هاي مشرکين نازل شده که بخاطر نداشتن فرزند پسر، پيامبر را مقطوع النسل و «ابتر» مي‏گفتند.
بعد از «عصر» يا «عاديات‏» در مکه نازل شده است. سال اول بعثت. بعضي هم گفته‏اند که در «صلح حديبيه‏» نازل شده است.
109- کافرون [کافرها]
در اين سوره، خداوند به پيامبر فرمان برائت از خدايان مشرکين و عقايد باطل آنها را مي‏دهد. چرا که ميان توحيد و شرک، هرگز سازشي نيست.
نزول اين سوره در پي آن بود که بعضي از مشرکين، از پيامبر مي‏خواستند که مدتي بت‏هاي آن را عبادت کنند تا آنها هم خداي محمد را بپرستند. سوره، مسلمانان را از سازش بر سر اصول اعتقادي و مباني بنيادي مکتب بر حذر مي‏دارد. بنام سوره «عبادات‏» هم گفته شده است.
6 آيه دارد و بعد از سوره ماعون (يا: فيل) در اوائل بعثت در مکه نازل شده است.
110- نصر [ياري]
در اين سوره، از نصر و ياري خدا و پيروزي و فتح بزرگ است که از سوي خدا فرا رسيده است و مردم فوج فوج به دين خدا مي‏گروند.
گفته‏اند که در ايام «حجة الوداع‏» سال آخر عمر پيامبر در «منا» نازل شده و آخرين سوره‏اي است که به نحو کامل و يکجا آمده است. بعد از سوره توبه و 3 آيه دارد.
نام ديگرش «توديع‏» است. چرا که بعنوان آخرين سوره‏ها، وداعي با پيامبر و پيامبر با امت محسوب مي‏شود و در آن اشاره‏اي به وفات رسول گرامي اسلام شده است.
111- تبت [شکسته باد]
ابولهب، و همسر آتش افروز و هيزم‏کش او از سردمداران مشرکين مخالف پيامبر بودند و آن حضرت را آزار مي‏دادند. در اين سوره (آيه 1) نفرين شده که شکسته باد دستان ابولهب و خودش نابود باد.
نام ديگر سوره، «مسد» است. يعني ريسماني بافته شده از ليف خرما. در مورد همسر ابولهب در آخرين آيه مي‏گويد که در گردن زنش در حالت عذاب ريسماني از اين نوع خواهد بود. سوره لهب هم گفته شده است.
بعد از سوره «فاتحه‏» و به قولي بعد از «مدثر» در اوائل بعثت در مکه نازل شده و 6 آيه دارد.
112- اخلاص [خالص کردن]
سوره «اخلاص‏»، يا «توحيد»، يا «قل هو الله‏» وحدانيت و اوصاف خداوند را بيان مي‏کند و بسيار فضيليت دارد معادل يک سوم قرآن است. به نام سوره «اساس‏» هم ياد شده است.
سوره در جواب درخواست گروهي از يهود که از پيامبر، اوصاف خداوند را پرسيده بودند، نازل شده است.
«قل هو الله‏» نسب نامه خدا است.
در مورد اين سوره، امير المؤمنين فرموده است که: «قل هو الله‏»، نسب نامه خداست.
اين سوره بعد از «ناس‏» در اوائل بعثت در مکه نازل شده و 4 آيه دارد.
113- فلق [صبح]
در اين سوره فرمان به پيامبر است که به خدائي که آفريدگار فلق و سپيده دم است از شر همه پديده‏ها و شر ظلمت فراگير و جادوگران و حسودان، پناه ببرد.بعد از سوره فيل و قبل از ناس در مکه نازل شده و 5 آيه دارد.
114- ناس [مردم]
در اين سوره هم مثل سوره قبلي، خداوند به پيامبر فرمان داده که به پروردگار مردم، فرمانرواي مردم و معبود مردم، از شر وسوسه گران از جن و انس پناه ببرد.
اين سوره و سوره فلق را، «معوذتين‏» هم گفته‏اند. زيرا که در آغاز هر دو، مسئله تعويذ و پناه بردن به خدا از شرور حسودان و افسونگران و جادوگران مطرح شده که دشمنان از طريق جادو و افسون قصد صدمه رساندن به پيامبر را داشتند.
بعضي هم اين دو سوره را از سوره‏هاي مدني دانسته‏اند که با هم نازل گشته‏اند.
سوره «ناس‏» بعد از سوره «فلق‏» و قبل از «قل هو اللّه‏» نازل شده و 6 آيه دارد.
 
برگرفته از کتاب "آشنایی با سوره ها" نوشته جواد محدثی
 
 
 
نقش قرآن چون که بر عالم نشست نقشهاي پاپ و کاهن را شکست
 
فاش گويم آنچه در دل مضمر است اين کتابي نيست، چيزي ديگر است
 
چون که در جان رفت جان ديگر شود جان چو ديگر شد، جهان ديگر شود.
 
 
التماس دعا

 

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها والسر المستودع فیها بعدد ما احاط به علمک..

 

تشکرات از این پست
azadeh_69 iman_karbala
دسترسی سریع به انجمن ها