«تولید ملی و کاهش قیمت تمامشده» - روزنامه گسترش صنعت - روحاله عالی
چهارشنبه 13 اردیبهشت 1391 2:11 PM
«تولید ملی و کاهش قیمت تمامشده» عنوان سرمقاله روزنامه گسترش صنعت به قلم روحاله عالی است كه در آن ميخوانيد:
یکی از مشکلات مهم صنعت کشور عدم رقابتپذیری است. درک بهتر مفاهیم رقابتپذیری و چگونگی ارتباط آن با مفهوم بهرهوری و توسعه اقتصادی، در اقتصاد دانش محور امروز میتواند حائز اهمیت باشد.
چرا که بهبود بهرهوری، افزایش توان رقابتپذیری را در پی خواهد داشت و افزایش توان رقابتپذیری، توسعه بخشها از سطح بازارهای داخلی و رسیدن به سطوح بینالمللی را موجب میگردد. از دیگر موارد تاثیرگذار در این مسیر میتوان به توجه دقیقتر به ذائقه بازار توسط تولیدکنندگان داخلی، رعایت استانداردها و کیفیتهای مطلوب جهانی در تولید و ارائه محصولات و همچنین ایجاد برندهای معتبر ایرانی در دنیا اشاره نمود. از دیگر چالشهای اصلی تولیدکنندگان داخلی جهت ورود به بازارهای بینالمللی و یا افزایش سهم نفوذ در بازارهای داخلی، قیمت محصول نهایی میباشد.
این موضوع بخصوص در بازارهای داخلی و حتی بازار کشورهای همسایه که مهمترین مولفه انتخاب محصول توسط خریداران در آنها، قیمت میباشد، نمود بیشتری نیز خواهد داشت. این موضوع یکی از دلایل عمده هجوم کالاهای بیکیفیت چینی به بازارهای یاد شده است درحالیکه کالاهای با کیفیت چینی در بازارهای دیگر از جمله اروپا و آمریکا ارائه میگردند.
از طرفی روش معمول قیمتگذاری اکثرا همان روش کلاسیک بوده که از مجموع قیمت تمامشده با حاشیه سود مورد نظر حاصل میگردد. درنتیجه مهمترین بخش موثر در قیمت محصول، قیمت تمام شده آن میباشد. اما قیمت تمام شده بالای محصول موجب میگردد تا حد زیادی از قدرت رقابتپذیری بنگاهها در این بازار کاسته شده و درنهایت سهم محصولات ایرانی در بازار تنزل یافته و پس از مدتی نه تنها سهم بازار خارجی محصولات ایرانی کاهش یابد بلکه بازار داخلی نیز از اجناس بیکیفیت و ارزانقیمت خارجی اشباع گردد. این موضوع در صورت تداوم موجب وابستگی شدید کشور و ازبین رفتن صنعت در کشور خواهد شد. در این محیط رقابتی که مبتنی بر جریان پایدار مزیتهای نسبی است، فقط با افزایش بهرهوری، کاهش هزینه تمامشده و بهبود کیفیت میتوان در بازار موفق بود.
سازمانها و واحدهای پیشرو که توانستهاند به حیات خود ادامه داده و همواره در مسیر رشد و توسعه قرار گیرند و در رقابتهای جهانی نقش فعال داشته باشند، مجموعههایی هستند که دارای سیستم هزینهیابی موثر و مناسبی بودهاند. هزینهیابی از آن جهت به عنوان بازوی توانمند مدیریت محسوب میشود که اطلاعات موثری در جهت انجام مذاکرات آگاهانه، تخصیص ظرفیتهای تولیدی به محصولات سودآور، پشتیبانی از تصمیمگیریهای مدیریت و برنامهریزی هدفمند، شرکت در مناقصات و سرمایهگذاریهای جدید برای توسعه ظرفیتهای تولیدی در اختیار مدیران عالی قرار میدهد. هزینهیابی عبارت است از طبقهبندی و تسهیم صحیح هزینهها به منظور تعیین قیمت تمامشده محصولات و خدمات و تنظیم و ارائه اطلاعات مربوط به نحو مناسبی که برای راهنمایی مدیران و صاحبان سازمان در جهت کنترل عملیات آن قابل استفاده باشد.
با توجه به فناوریهای مختلف ساخت، تولید و ترکیب محصولات، سیستمهای هزینهیابی در واحدهای تولیدی و خدماتی مختلف، متفاوت است. برخی از این سیستمها عبارتند از سیستم هزینهیابی سفارش کالا، هزینهیابی مرحلهای، هزینهیابی کایزن، هزینهیابی بر مبنای فعالیت هزینهیابی هدف و.... به طور کلی استفاده از اطلاعات قیمت تمامشده برای دستیابی به سه هدف اساسی صورت میپذیرد. این اهداف شامل کنترل و نظارت، ارزیابی و برنامهریزی میباشند که هرکدام نقش تعیینکننده و حساسی در دستیابی به اهداف یک بنگاه اقتصادی خواهند داشت.
ناگهان چقدر زود دیر می شود...