پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:46 PM
3 : مطالعات زنان تابستان و پاييز 1382; 1(2):69-100. |
آموزش و جنسيت در ايران |
چابكي ام البنين* |
* پژوهشکده ي زنان دانشگاه الزهرا |
عوامل بسياري در ايجاد نابرابري آموزشي دخالت دارد که از جمله ي آن ها مي توان به جنگ، فقر،نژادپرستي، کش مکش هاي داخلي و سياست هاي غلط آموزشي اشاره کرد. محروميت از آموزش، هنگامي که دختران به طور خاص مورد توجه قرار مي گيرند، وضع اسفناکي به خود مي گيرد، زيرا عامل بازدارنده ي ديگري به نام جنسيت مطرح مي شود که تحت تأثير عوامل فرهنگي و باورهاي منفي درباره ي دختران، تبعيض آموزشي مضاعفي را عليه آنان رقم مي زند. در پژوهش حاضر که توصيفي - تحليلي است و اطلاعات مورد نياز آن به روش کتاب خانه ئي جمع آوري شده است، به دليل نقش غير قابل ترديد آموزش زنان بر توسعه ي کشور، سعي شده است وضعيت آموزش دختران کشورمان به لحاظ کمي و کيفي واکاوي شود، تا از اين راه زمينه هاي نابرابري آموزشي بر اساس جنسيت و علل و عوامل اين نابرابري ها مورد شناسايي قرار گيرد و راه کارهايي براي رفع معضلات و تنگناهاي موجود ارائه شود. |
كليد واژه: |
نسخه قابل چاپ |