0

بانک مقالات زنان

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391  7:43 PM

 3 : مطالعات زنان زمستان 1383; 2(6):61-98.
 
سقط درماني و آسيب شناسي اجتماعي آن
 
حاجي علي فريبا*
 
* دانشکده ي الاهيات، دانشگاه الزهرا
 
 اگر چه سقط جنين به نظر بسياري از فقها، با توجه به تصريح قرآن کريم، حرام است، اما مي توان با توجه به تغيير عنوان اين موضوع، يعني با طرح عنوان جديد سقط درماني، حکم ثانويه ي جديدي براي سقط قائل شد و در موارد ويژه آن را روا دانست: مواردي که بارداري يا زايمان دشواري و تنگنا براي مادر يا فرزند در پي داشته باشد و به آسيب جاني يا از دست رفتن سلامتي آن ها بيانجامد؛ هنگامي که مادر در شرايط رواني دشوار قرار گيرد و توان ادامه ي بارداري را نداشته باشد؛ يا موارد ناهنجاري هاي جنيني و نقص اندام. در اين حکم فرقي ميان پيش يا پس از دميده شدن روح وجود ندارد، چرا که تفاوت بين اين دو مرحله، تنها تفاوت بين بالقوه بودن انسان و بالفعل بودن اوست.
اگر بگوييم که دو حکم شرعي، يعني وجوب فقط حفظ جان مادر، و ناروايي سقط جنين، با هم نمي خواند و در عمل مزاحم هم است، به گونه ئي که اگر بخواهيم به يکي عمل کنيم، ديگري را زير پا گذاشته ايم، مي توان اين نا هم خواني را با توجه به ميزان اهميت هر يک برطرف کرد. بدين سان که حکمي را که اهميت بيشتري دارد بر حکم ديگر برتري دهيم،و حکمي را که زيان کم تري دارد، پيش تر بدانيم (وجوه برتري هر حکم در شرايطي ويژه جاي درنگ دارد)؛ و سرانجام، اگر هيچ وجه برتري دهنده نيافتيم، اين دو حکم را از هر روي با هم برابر و مادر را آزاد بدانيم يکي را برگزيند: يا حفظ جان خود، يا حفظ جان فرزند خود، و بدين سان سقط جنين را به او واگذاريم.
 
كليد واژه: جنين؛ ناهنجاري هاي جنيني؛ سقط درماني؛ سقط جنين طبيعي؛ سقط جنين ضربه ئي؛ سقط جنين جنائي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها