پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:33 PM
4 : مطالعات زنان زمستان 1386; 5(3):81-94. |
بررسي ارتباط ادراک دختران از روش هاي تربيتي مادران، نگرش رياضي، و کارکرد رياضي |
صمدي معصومه* |
* گروه پژوهشي مشاوره و روان شناسي تربيتي، پژوهشکده تعليم و تربيت |
هدف از پژوهش حاضر بررسي ارتباط ادراک دختران از شيوه تربيتي مادران و نگرش رياضي بر کارکرد رياضي است. روش مطالعه از نوع هم بستگي بود و بدين منظور تعداد 261 دانش آموز دختر کلاس سوم راهنمايي مدارس دولتي، به روش تصادفي، از نواحي 3، 7 و 19 آموزش و پرورش شهر تهران انتخاب شدند. اطلاعات از طريق دو پرسش نامه شيوه تربيتي و نگرش نسبت به رياضي گردآوري شد و شاخص کارکرد تحصيلي در زمينه رياضي، معدل نمره رياضي پاياني دانش آموزان در کلاس سوم راهنمايي بود. داده هاي پژوهش با استفاده از ضريب هم بستگي پيرسون و رگرسيون چند متغيري، مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت و نتايج نشان داد که بين ادراک دختران از روش هاي تربيتي مادران و نگرش نسبت به رياضي و کارکرد رياضي دانش آموزان رابطه اي معنادار وجود دارد. قوي ترين عامل پيش بيني کننده کارکرد رياضي دختران، ادراک دختران از شيوه تربيتي اقتدار منطقي مادران است و لذت بردن از رياضي، از لحاظ قدرت پيش بيني کنندگي، در مرحله بعد از شيوه تربيتي مادران قرار دارد؛ بر اين اساس، ادراک دختران از شيوه تربيتي مادران و نگرش مثبت دختران نسبت به رياضيات از اهميت بسزايي در کارکرد رياضي برخوردار است. |
كليد واژه: ادارک دختران، شيوه هاي تربيتي مادران، نگرش رياضي، کارکرد رياضي |
نسخه قابل چاپ |