پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:32 PM
7 : مطالعات زنان بهار و تابستان 1387; 6(1):123-139. |
بررسي اثر بخشي روش حساسيت زدايي منظم بر اضطراب آزمون و کارکرد تحصيلي |
كاظميان مقدم كبري,مهرابي زاده هنرمند مهناز,سوداني منصور |
هدف از اين پژوهش، بررسي اثربخشي روش حساسيت زدايي منظم بر اضطراب آزمون و کارکرد تحصيلي با کنترل تحصيلات و شغل پدر در دانش آموزان دختر پايه سوم مقطع راهنمايي شهر بهبهان است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانش آموزان دختر سال سوم مقطع راهنمايي بهبهان در سال تحصيلي 1385-1386 تشکيل مي دهند و حجم نمونه نيز شامل 42 نفر از اين دانش آموزان است، که پس از انتخاب به روش نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي، در دو گروه آزمايشي و گواه گمارده شده اند. طرح پژوهش، از نوع طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه گواه و ابزار مورد استفاده آن، معدل نيم سال اول و دوم دانش آموزان، به عنوان کارکرد تحصيلي آنان، و نيز پرسش نامه اضطراب آزمون اسپيل برگر است. پس از انتخاب تصادفي گروه هاي آزمايشي و گواه، ابتدا بر روي هر دو گروه، پيش آزمون صورت گرفت و پس از مداخله آزمايشي (روش حساسيت زدايي منظم) بر روي گروه آزمايشي و اتمام برنامه آموزشي، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. به منظور تجزيه و تحليل داده ها، افزون بر روش هاي آمار توصيفي نظير ميانگين و انحراف معيار، از روش هاي آمار استنباطي، همانند واريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج به دست آمده از تحليل داده ها نشان داد که روش حساسيت زدايي منظم باعث کاهش اضطراب آزمون و افزايش کارکرد تحصيلي دانش آموزان دختر گروه آزمايشي، در مقايسه با گروه گواه، مي شود. |
كليد واژه: حساسيت زدايي منظم، اضطراب امتحان، کارکرد تحصيلي، تحصيلات پدر، شغل پدر |
نسخه قابل چاپ |