پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:27 PM
7 : مطالعات زنان پاييز 1388; 7(2 (پياپي 20)):115-133. |
|
عوامل دموگرافيک موثر بر مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي ترويجي: مطالعه موردي شهرستان سنقر و کليايي |
|
علي بيگي اميرحسين*,بني عامريان ليلا |
|
* گروه ترويج و آموزش کشاورزي، دانشگاه رازي کرمانشاه |
|
پژوهش پيش رو پژوهشي از نوع توصيفي هم بستگي است، که با هدف تعيين ميزان مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي آموزشي ترويجي و شناسايي مهم ترين دلايل مشارکت و نبود مشارکت در اين برنامه ها صورت گرفته است.
جامعه آماري پژوهش را 2199 نفر از زنان روستايي شهرستان سنقر و کليايي در استان کرمانشاه تشکيل مي دهند که 327 نفر از آنان، با روش نمونه گيري چندمرحله يي و به عنوان نمونه پژوهش، انتخاب شدند. ابزار اصلي پژوهش پرسش نامه است، که ضريب آلفاي کرون باخ، بيان گر پايايي مناسب مقياس هاي طراحي شده آن است (براي بخش دوم 0.94 و براي بخش سوم 0.95) و براي تحليل داده ها نيز از نرم افزار SPSS استفاده شده است.
نتايج پژوهش نشان مي دهد ميزان مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي آموزشي ترويجي کم تر از متوسط است. بر پايه پاسخ هاي داده شده، تبعيض هاي جنسيتي، نبود اجازه براي حضور زنان در فعاليت هاي گروهي، پايين بودن سواد، فقر اقتصادي خانواده، و نبود آگاهي نسبت به شيوه برخورد با زنان،از مهم ترين دلايل مشارکت نکردن، و تماس زياد با مروجان، افزايش توليد و درآمد، خوشنودي از برنامه هاي آموزشي ترويجي گذشته، و علاقه مند بودن به کشاورزي، از مهم ترين دلايل مشارکت است. بر پايه تحليل رگرسيون، سطح تحصيلات، سن، و سطح تحصيلات همسر، از عوامل موثر بر ميزان مشارکت زنان روستايي در برنامه هاي آموزشي ترويجي اند.
|
|
كليد واژه: مشارکت، زنان روستايي، برنامه هاي آموزشي ترويجي |
|
|
نسخه قابل چاپ
|