پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:26 PM
4 : مطالعات زنان زمستان 1388; 7(3 (پياپي21)):71-98. |
اثربخشي آموزش گروهي خودکارآمدي بر کيفيت زندگي و رفتار کارآفرينانه زنان دچار ناتواني جسمي حرکتي |
مرادي اعظم*,اميري شعله,ملك پور مختار,مولوي حسين,نوري ابوالقاسم |
* دانشگاه پيام نور |
اين پژوهش بر آن است که به تعيين اثربخشي آموزش گروهي خودکارآمدي بر چه گونگي زندگي و رفتار کارآفرينانه زنان دچار ناتواني جسمي حرکتي شهر اصفهان بپردازد، به همين منظور، پس از انتخاب تصادفي 40 نفر از زنان 18 تا 35 ساله جامعه معلولين شهر اصفهان، به عنوان نمونه پژوهش، و اجراي پرسش نامه کيفيت زندگي، 20 نفر از آن ها، که کيفيت زندگي شان از ديگر آزمودني ها پايين تر بود، به عنوان نمونه نهايي انتخاب، و به گونه يي تصادفي، به گروه آزمايشي و گروه گواه تقسيم شدند. برگزاري 9 نشست هفتگي 120 دقيقه يي آموزش گروهي خودکارآمدي براي گروه آزمايشي و اجراي پس آزمون بر روي هر دو گروه، به وسيله همان پرسش نامه هاي پيش آزمون، افزون بر استفاده از مقياس رفتار کارآفرينانه و پرسش نامه مشخصات جمعيت شناختي، و نيز تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از تحليل مانکووا نشان داد که تاثير آموزش يادشده بر کيفيت زندگي و رفتار کارآفرينانه اين زنان و نيز بر نمره هاي زير مقياس سلامت رواني پرسش نامه کيفيت زندگي معنادار است، اما تاثير آن بر سلامت جسماني و سلامت محيط کيفيت زندگي معنادار نيست. |
كليد واژه: آموزش گروهي خودکارآمدي، کيفيت زندگي، رفتار کارآفرينانه، زنان دچار ناتواني جسمي حرکتي، زنان، سلامت رواني |
نسخه قابل چاپ |