پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 7:23 PM
7 : مطالعات زنان زمستان 1389; 8(4 (پياپي 26)):143-167. |
تاثير آموزش دلگرمي مبتني بر رويکرد آدلر بر روي خودکارآمدي عزت نفس دختران نوجوان |
علي زاده حميد*,نصيري فرد نفيسه,كرمي ابوالفضل |
* دانشگاه علامه طباطبايي |
اين پژوهش به منظور بررسي تاثير آموزش دلگرمي مبتني بر رويکرد آدلر بر روي خودکارآمدي و عزت نفس دختران نوجوان انجام شد. اين پژوهش آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شد. گروه نمونه شامل 20 نفر از دانش آموزان دختر دبيرستان هاي منطقه 13 شهر تهران در سال 87 بودند، که به صورت خوشه اي تصادفي انتخاب شدند و نيز به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و کنترل (در هر گروه ده نفر) جايگزين شدند. ميزان خودکارآمدي و عزت نفس شرکت کنندگان در اين پژوهش به ترتيب توسط مقياس خودکارآمدي عمومي شرر و همکاران و پرسشنامه عزت نفس کوپراسميت در پيش آزمون و پس آزمون سنجيده شد. گروه آزمايش تحت 10 جلسه آموزش دلگرمي قرار گرفت. اجراي تحليل کوواريانس بر روي داده ها نشان داد که ميزان خودکارآمدي و عزت نفس گروه آزمايش افزايش معناداري يافته بود. بر اين اساس مي توان نتيجه گيري کرد که آموزش دلگرمي مبتني بر رويکرد آدلر مي تواند خودکارآمدي و عزت نفس دختران نوجوان را افزايش دهد. |
كليد واژه: دلگرمي، رويکرد آدلر، خودکارآمدي، عزت نفس، دختران نوجوان |
نسخه قابل چاپ |