0

بانک مقالات زنان

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391  9:59 AM

 5 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) زمستان 1386; 10(38 (علوم اجتماعي)):135-179.
 
هويت انساني زن در چالش آرايش و مد
 
رفعت جاه مريم*
 
* دانشكده علوم اجتماعي، دانشگاه تهران
 
 

مد به عنوان پديده اي اجتماعي مختص جامعه و فرهنگ خاصي نيست و پيدايش و افول مد، پنج مرحله شامل آفرينش، معرفي مد، تبليغ مد، توليد انبوه و تقاضاي مد جديد را طي مي كند. بهره برداري نظام سرمايه داري از رواج مد، منجر به تغييرات فرهنگي ـ اجتماعي در كشورهاي مخاطب مي گردد. علل گرايش زنان به مد از رويكردهاي مختلفي قابل تبيين است. در ديدگاه روانشناسي نياز انسان ها به خودنمايي و زيبايي زمينه مدگرايي را فراهم مي سازد. بر مبناي ديدگاه جامعه شناختي، مقولاتي چون الگو و فرهنگ مصرف، سبك زندگي، رهبران مد، بدن آگاهي، در تبيين گرايش به مد مطرح مي شود. بي ترديد پديده مد با طبقه اقتصادي ـ اجتماعي افراد، نقش رسانه هاي جمعي، فرآيند جهاني سازي و نظام سرمايه داري مرتبط است. برجستگي مد در هويت بخشي به زنان و پارادوكس توجه به جسم و روح، زنان را با چالش هاي هويتي در ابعاد مختلف مواجه مي سازد كه نيازمند سياست گذاري هاي فرهنگي است.

 
كليد واژه: مد، آرايش، سبک زندگي، فرهنگ مصرفي، بدن آگاهي، هويت
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها