پاسخ به:بانک مقالات زنان
جمعه 22 اردیبهشت 1391 9:47 AM
1 : مطالعات راهبردي زنان (كتاب زنان) بهار 1389; 12(47 (گروه اجتماعي)):7-40. |
رسانه، جنسيت و مصرف گرايي: مطالعه رابطه استفاده از رسانه هاي جمعي با تمايلات مصرف گرايانه دختران و پسران جوان در شهر شيراز |
موحد مجيد,عباسي شوازي محمدتقي,مرحمتي ندا |
امروزه مصرف گرايي از موضوعات مهم پژوهش در جامعه شناسي و مطالعات فرهنگي است و بررسي آن به عنوان يک مساله علمي و در حال گسترش در ايران حائز اهميت است. بر اين اساس اين مطالعه به بررسي رابطه مصرف گرايي با رسانه هاي ارتباط جمعي پرداخته و با استفاده از نظريه و مدل ارتباطي اقناع به مطالعه نقش کانال هاي ارتباطي و جنسيت مخاطبين پيام در مصرف گرايي پرداخته است. روش استفاده شده به صورت پيمايشي و جمع آوري اطلاعات با ابزار پرسشنامه و نمونه مورد مطالعه 400 نفر از جوانان (29 18) ساکن در شهر شيراز بوده كه با نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انجام شده است. نتايج پژوهش نشان مي دهد بين ميزان استفاده از رسانه هاي جمعي و مصرف گرايي بر حسب جنسيت رابطه وجود دارد و در اين مـيان مـردان به دليل آنکه بيـشتر از رسانه هاي ارتباط جمعي استفاده مي کنند مصرف گراتر از زنان مي باشند. |
كليد واژه: مصرف گرايي، رسانه هاي جمعي، جنسيت، ارتباطات اجتماعي، اقناع |
![]() |
نسخه قابل چاپ |