پاسخ به:بانک مقالات زنان
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 7:39 PM
3 : مجله تحقيقات زنان(مجله مطالعات زنان) پاييز 1387; 2(3):29-49. |
|
عنوان فارسي: ناموزوني هاي مشارکت زنان در آموزش عالي (عنوان عربي: عدم توازن مشاركة المراة في التعليم العالي) |
|
قانعي راد محمدامين,قديمي اكرم |
|
|
چکيده فارسي:
هدف اين پژوهش بررسي ناموزوني هاي موجود در شاخصهاي حضور زنان در آموزش عالي ايران است و در راستاي دستيابي به هدف فوق تمايز دانشجويان دختر و پسر در انتخاب رشته تحصيلي، تفاوتهاي حضور دانشجويان دختر در سطوح مختلف تحصيلي، چگونگي ميزان مشارکت زنان در ترکيب اعضاي هيات علمي، سهم زنان دانشجو و پژوهشگر از جوايز علمي و مشارکت زنان دانشگاهي در مديريت نهادهاي علمي بررسي مي شود.
اين پژوهش براي بررسي موضوعات مزبور به تحليل اطلاعات موجود مي پردازد و در پاره اي موارد نيز از طريق بررسيهاي اسنادي به خصوص بررسي گزارشهاي ساليانه آموزش عالي، اطلاعات تازه اي را توليد و ارائه مي کند. داده هاي اين پژوهش نشان مي دهدکه افزايش شاخص حضور زنان در آموزش عالي با ميزان مشارکت آنان در کليه عرصه هاي علمي از جمله حضور در هيات هاي علمي، عضويت در هيات تحريريه مجلات علمي، عضويت در هيات مديره انجمنهاي علمي و کسب جوايز علمي توازن ندارد. بخش پاياني پژوهش با جمع بندي يافته هاي تحقيق تلاش دارد تا با استمداد از نظريه سقف شيشه اي به يک تحليل نظري از وضعيت مشارکت کمي و کيفي زنان در آموزش عالي دست پيدا کند.
چکيده عربي:
يهدف هذا البحث إلي دراسة عدم التوازن السائد في مؤشرات حضور المراة في التعليم العالي في ايران. و قدتم في هذا الإطار دراسة التمايز بين الطالبات و الطلبة في انتخاب الفروع الدراسة، و التباينات المتعلقة بحضور الطالبات في المراحل الدراسة المختلفة، و كيفية نسبة مشاركة المراة في تركيبة اعضاء الهيئة العلمية، و حصة الطالبات و الباحثات في الحصول علي الجوائز العلمية و مشاركة المراة الجامعية في ادارة المؤسسات العلمية.
و من اجل دراسة هذه الموضوعات، يقوم البحث بتحليل المعطيات المتاحة كما يقوم في بعض الحالات بانتاج و تقديم معطيات جديدة عن طريق الدراسة الأسناديه لاسيما دراسة التقارير السنوية للتعليم العالي. و تظهر معطيات هذا البحث بأن زيادة مؤشر حضور المراة في التعليم العالي، غير متوازنة مع نسبة مشاركة المراة في كافة المجالات العلمية بما فيها تواجدها في الهيئات العلمية و العضوية في الهيئات التحريرية للمجلات العلمية و العضوية في مجالس ادارة الجمعيات العلمية و الحصول علي الجوائز العلمية. و يعطي القسم النهائي من البحث استنتاجا لمعطيات البحث و يحاول من خلال اعتماد نظرية السقف الزجاجي، التوصل الي تحليل نظري عن وضع المشاركة الكمية و الكيفية للمراة في التعليم العالي.
|
|
كليد واژه: كليدواژه فارسي: آموزش عالي، مشارکت زنان، مديريت نهادهاي علمي، جوايز علمي، ناموزوني هاي حضور زنان، نظريه سقف شيشه اي (كليدواژه عربي: التعليم العالي، مشاركة المراة، ادارة المؤسسات العلمية، الجوائز العلمية، عدم التوازن في حضور المراة، نظرية السقف الزجاجي) |
|
|
نسخه قابل چاپ
|