پاسخ به:بانک مقالات زنان
یک شنبه 17 اردیبهشت 1391 7:38 PM
3 : مجله تحقيقات زنان(مجله مطالعات زنان) بهار و تابستان 1388; 3(1):42-57. |
رسانه ها و بازتاب هويت زن در عرصه عمومي |
عطارزاده مجتبي* |
* دانشکاه هنر اصفهان |
رسانه ها به عنوان جزيي از فرهنگ غيرمادي جوامع انساني كه نقش تعيين كننده اي در ساختن و پرداختن افكار عمومي بر عهده دارند، تنها آن گاه كه زمينه پذيرش ذهني در مخاطبان داشته باشند، قادر به تاثيرگذاري هستند و گرنه اثر آن ها موقتي و گذراست. با شكل گيري نهاد جديد دولت و لزوم بهره گيري از نظرات و افكار عمومي در روند تصميم سازي، ضرورت واقعي شدن ارتباط بين دولت و مردم و درنتيجه شكل گيري عرصه عمومي، نقش رسانه ها دراين رابطه درمقايسه با گذشته تقويت شد؛ چه آن که دامنه توازن از قدرت حاكم به سپهر عمومي نيز كشيده شده و ضرورت حضور فعال آحاد جامعه در اين روند آشکار شده است. درنتيجه چنين تغيير و تحولي، ديگرحاشيه نشيني و انفعال حاکم بر اجزايي از جامعه که به دلايل سياسي و اجتماعي بيشتر ازساير اقشار زنان را دربرمي گيرد، معنايي نخواهد داشت و رسانه ها مي توانند زمينه اين انتقال ازحاشيه به متن را فراهم سازند. |
كليد واژه: رسانه، دولت، عرصه عمومي، فمينيسم، هويت جنسي و مدني |
نسخه قابل چاپ |