پاسخ به:بانک مقالات زنان
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 9:36 AM
3 : زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان) تابستان 1389; 1(4):39-54. |
گونه شناسي نمايش نامه خانه عروسک اثر هنريک ايبسن از منظر فمنيستي |
زاهدي فريندخت* |
* دانشگاه تهران |
نمايش نامه خانه عروسک اثر هنريک ايبسن (1906-1828) برشي از يک زندگي خانوادگي خانواده اي خرده بورژوا در قرن نوزدهم است که به زعم خود نويسنده تلاشي است براي نشان دادن يک موقعيت انساني (ماريسو،1970: 243). اين نمايشنامه که نخستين بار در سال 1879 در کپنهاگ منتشر شد و به زعم توريل موي نخستين نمايش نامه ي مدرن ايبسن به شمار مي آيد بلافاصله مورد توجه بسياري از منتقدين و متفکرين زمان خودش قرار گرفت (موي، 2006: 225) بسياري از اين منتقدين بلافاصله نمايش نامه را در گونه تراژدي قرار دادند. هرچند بعدها کساني ديگر نظر ديگري درباره گونه اين اثر ارايه کردند و در تراژدي بودن آن ترديد کرده اند (اشتاينر، 1380: 27) اما براي نخستين بار در اين مقاله است که گونه اين نمايشنامه کمدي ناميده مي شود. اين مقاله سعي نموده است تا با بهره بردن از همبسته اي از نظريه نقد فمنيستي و نظريه دريافت بر اين ادعاي خويش صحه بگذارد و نشان دهد چگونه کاربرد نظريه فمنيستي در خوانش يک متن نمايشي مي تواند گونه شناسي رايج در نظريه و نقد ادبي را که ساخته نگاه مردانه است دگرگون و گونه شناسي جايگزيني ارايه کند. |
كليد واژه: خانه عروسك، ژانر، خوانش فمنيستي، نظريه دريافت يا واکنش مخاطب، سوبژکتيويته |
![]() |
نسخه قابل چاپ |