پاسخ به:بانک مقالات زنان
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391 9:35 AM
7 : زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان) پاييز 1389; 2(1):113-133. |
بررسي ساختار توزيع قدرت در رابطه زن - شوهر در خانواده از نگاه آيات و روايات |
ايازي سيدمحمدعلي,ناصحي محمد |
ساختار نظام خانواده بر اساس روابط اعضا و حقوق و تکاليف متقابل آن ها شکل گرفته و استوار مي شود. تمايز نقش هاي پدري، مادري، فرزندي و نيز زن و شوهري تمايز حقوق و تکاليف را به دنبال مي آورد. بدين ترتيب حقوق و وظايف نقش ها متقابل اما متفاوت است. علي رغم تقابل دوسويه حق و تکليف در روابط اعضا خانواده، عوامل و شاخص هاي ويژه اي زمينه بروز قدرت را براي يک نقش و توزيع قدرت در ساختار خانواده اسلامي فراهم مي کند. تبيين ساخت قدرت در روابط اعضا خانواده، بر اساس ترکيبي از دو شاخص توانايي هاي ذاتي و طبيعي و شاخص اقتصاد (انفاق) صورت مي گيرد. مرد در نقش شوهر داراي جايگاه و قدرت نسبي برتر در خانواده اسلامي است، اما از قدرت مطلق برخودار نيست، قدرت او در خانواده به معناي اطلاق امر او نمي باشد، بلکه تنها در دايره «عدل» و «معروف» و در گستره محدود حقوق شوهر نافذ و مشروع است. بر اين اساس خانواده اسلامي داراي نظام «شوهر محور» با گرايش «دوسويه» است. قدرت شوهر، در حق تصميم گيري در مصالح کلي خانواده و شوون زوجيت از جمله در مورد مسکن، يا چگونگي بهره مندي جنسي يا توابع حق استمتاع شوهر معنا مي شود. بدين ترتيب که خروج زن از منزل در صورت منافات با حق شوهر کنترل مي شود. هم چنين قدرت زن، در صورت برآورده نشدن حقوق مالي مانند مهر، نفقه و مسکن مناسب، يا حقوق غير مالي مانند معاشرت بالمعروف، برخورد محترمانه و همراه با عدالت احسان شوهر معنا مي شود و بروز مي يابد. |
كليد واژه: قدرت، خانواده، نقش هاي خانوادگي، حق و تکليف، عدل، معروف، شوهر محور، نظام دوسويه |
![]() |
نسخه قابل چاپ |