پاسخ به:بانک مقالات زنان
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 11:17 PM
2 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1386; 5(3 (پياپي 19)):31-62. |
بررسي نيازهاي اجتماعي، فرهنگي و آموزشي دختران دانش آموز سراسر کشور |
صديق سروستاني رحمت اله,حبيب پور گتابي كرم |
امروزه دختران نوجوان در جهاني پيچيده تر و چالش برانگيزتر از گذشته زندگي مي کنند که همراه با تحول شرايط اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و جغرافيايي، نيازها و تمايلات اجتماعي آن ها نيز با توجه به آرزوهاي نامحدود و توانايي هاي بالقوه اي که دارند، تنوع پذيرفته و پويايي بيشتري مي يابند. هدف اين مطالعه، شناخت نيازهاي اجتماعي و فرهنگي و آموزشي دختران نوجوان مقاطع راهنمايي و متوسطه در استان هاي مختلف بوده است. نمونه آماري اين تحقيق را، 4500 نفر از دختران دانش آموز مقاطع راهنمايي و متوسطه در مراکز پنج استان تهران، اصفهان، فارس، سيستان و بلوچستان و آذربايجان غربي تشکيل داده اند. نتايج مطالعه نشان داد که در مقطع راهنمايي، مهم ترين نيازهاي اجتماعي و فرهنگي دانش آموزان دختر به ترتيب: نيازهاي امنيت هستي شناختي، فلسفه رضايت بخش زندگي، برابري و عدالت جنسيتي است و مهم ترين نياز آموزشي آن ها نيز شامل ادامه تحصيل، پيامي و تکنولوژي آموزشي مي باشد. در مقطع متوسطه، مهم ترين نيازهاي اجتماعي و فرهنگي دانش آموزان شامل نيازهاي امنيت هستي شناختي، برابري و عدالت جنسيتي، و نياز به فلسفه رضايت بخش از زندگي، و مهم ترين نيازهاي آموزشي آن ها ادامه تحصيل، پيامي و تکنولوژي آموزشي بوده اند. مهم ترين نيازهاي آموزشي، اجتماعي و فرهنگي دختران با آنچه در مورد دختران مقطع راهنمايي بدست آمده، يکي بوده، جز آن که در ترتيب نيازهاي اجتماعي و فرهنگي در مقطع متوسطه، جاي فلسفه رضايت بخش زندگي و امنيت هستي شناختي عوض شده است. |
كليد واژه: نياز، امنيت هستي شناختي، فلسفه رضايت بخش از زندگي، برابري و عدالت جنسيتي |
نسخه قابل چاپ |