پاسخ به:بانک مقالات زنان
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 10:49 PM
2 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) زمستان 1389; 8(4 (پياپي 31)):27-50. |
مطالعه اي جامعه شناختي درباره جايگاه دختران در نظام آموزش پزشکي ايران |
توكل محمد,جوادي يگانه محمدرضا,هاني ساداتي سيدمحمد |
در نظام آموزش پزشكي، دو دسته از آمار اعلام شده رسمي، تناقض هايي را در رفتار برخي دختران متقاضي رشته هاي پزشکي نشان مي دهند؛ در حالي که دختران سال هاست نسبت به پسران حجم بيشتري از ورودي هاي دانشگاه هاي علوم پزشکي را تشکيل مي دهند، اما در مدارج بالاي تحصيلي، علمي و شغلي اين دانشگاه ها حضور بسيار کمرنگي دارند. در اين مطالعه تلفيقي از نظريه هاي جامعه پذيري نقش جنسيتي به عنوان نظريه هاي تبيين کننده نابرابري موجود در نظام آموزش پزشکي مورد توجه قرار گرفته اند. جامعه آماري تحقيق را دانشجويان دختر (6146 نفر) سه دانشگاه علوم پزشکي تهران، شهيدبهشتي و ايران تشکيل مي دهند که از ميان ايشان و با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي تعداد 301 نفر به عنوان نمونه تحقيق انتخاب شدند. همچنين تعداد 107 نفر (يک سوم تعداد دختران) پسر نيز به عنوان گروه شاهد، مورد پيمايش قرار گرفتند که تعداد حجم نمونه را به 408 نفر افزايش مي دهند. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد که پذيرش تصورات قالبي جنسيتي موجود در جامعه تاثيري منفي در تمايل دختران، هم به ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر، هم به دستيابي به پست ارشد مديريتي داشته و در کل، تاثيري منفي در تمايل دختران به دستيابي به جايگاه بالا در نظام آموزش پزشکي ايجاد مي کند. |
كليد واژه: برابري فرصت ها، تصورات قالبي جنسيتي، جامعه شناسي آموزش پزشکي، جايگاه دختران و زنان، دانشگاه علوم پزشکي |
نسخه قابل چاپ |