پاسخ به:بانک مقالات زنان
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 10:48 PM
6 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) تابستان 1390; 9(2 (پياپي 33)):163-188. |
بررسي الگوهاي مصرفي دانشجويان دختر دانشگاه اصفهان |
رنجبريان بهرام,ذبيح زاده كاظم,براري مجتبي |
امروزه مصرف به يکي از اساسي ترين مفاهيم جامعه مدرن تبديل شده است، به گونه اي كه مي توان آن را پديده اي اجتماعي تلقي نمود که نيازهاي چندگانه افراد را برآورده مي سازد. با وجود چنين اهميتي، در مورد الگوهاي مصرفي زنان در ايران به ويژه دانشجويان دختر، اطلاعات دقيقي در اين زمينه وجود ندارد. لذا هدف اصلي تحقيق حاضر بررسي الگوي مصرف منزلت گرا و مصرف بي توجه به نقش در بين دانشجويان دختر دانشگاه اصفهان است، همچنين اين نوشتار درصدد است تا تاثير عوامل فردي (تمايل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعي (تاثيرپذيري از ديگران و توجه به اطلاعات مقايسه اجتماعي) را بر الگوهاي مصرفي دانشجويان دختر بسنجد. تحقيق حاضر با روش پيمايشي انجام شده و ابزار جمع آوري داده ها، پرسشنامه است. نمونه آماري اين پژوهش 369 دانشجوي دختر مشغول به تحصيل در دانشگاه اصفهان بوده و نمونه گيري به شيوه تصادفي طبقه بندي انجام شده است. يافته ها نشان مي دهد که الگوي مصرفي افراد نمونه، در انتخاب و مصرف محصولات، متمايل به الگوي مصرف منزلت گرا بوده است. همچنين عوامل فردي (تمايل به منحصر به فرد بودن) و اجتماعي (توجه به اطلاعات مقايسه اجتماعي) تاثير مثبتي بر مصرف منزلت گرا دارند، در زمينه مصرف بي توجه به نقش نيز عوامل فردي (تمايل به منحصر به فرد بودن) و عوامل اجتماعي (تاثيرپذيري از ديگران و توجه به اطلاعات مقايسه اجتماعي) تاثير منفي بر اين الگوي مصرفي داشته است. |
كليد واژه: رفتار مصرف کننده، مصرف بي توجه به نقش، مصرف منزلت گرا، دانشجويان دختر، الگوهاي مصرفي |
نسخه قابل چاپ |