0

بانک مقالات زنان

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات زنان
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391  10:47 PM

 2 : زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان) تابستان 1390; 9(2 (پياپي 33)):39-78.
 
بازنمايي الگوهاي اشتغال زنان در متون درسي ايران
 
فروتن يعقوب*
 
* گروه علوم اجتماعي، دانشگاه مازندران، بابلسر
 
 

افزايش چشمگير ميزان اشتغال زنان در جهان از نيمه دوم قرن بيستم به بعد، به عنوان مهم‌ ترين مشخصه «انقلاب در نقش‌ هاي جنسيتي» ناميده شده است (ديويس 1984، کوتر و همکاران 2001). در ايران، علي ‌رغم توانمندي ‌هاي قابل توجه زنان و پيشرفت ‌هاي برجسته ‌اي که طي سال ‌هاي اخير در خصوص عناصر زمينه‌ ساز افزايش مشارکت آنان در بازار کار به وقوع پيوسته است (مانند افزايش تحصيلات زنان به ويژه تحصيلات دانشگاهي، افزايش ميانگين سن ازدواج، کاهش سطح باروري و روند فزاينده نگرش موافق با اشتغال زنان)، ميزان مشارکت زنان در بازار کار همچنان پايين است. معمولا سطح پايين اشتغال زنان به ميزان قابل ملاحظه ‌اي ريشه در زمينه ‌هاي اجتماعي و فرهنگي دارد که از طريق سيستم ‌هاي آموزشي و متون درسي بازتوليد مي ‌شود. در اين تحقيق با استفاده از تکنيک تحليل محتوا، مهم‌ ترين الگوها و ويژگي ‌هاي اشتغال زنان در متن و تصاوير كتاب ‌هاي درسي سه مقطع تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان مورد مطالعه قرار گرفته است. مطابق نتايج اين تحقيق، الگوي سنتي تفکيک نقش ‌هاي جنسيتي داخل و خارج خانه و مدل «مرد، نان آور خانوار» (مک دونالد 2000) به وضوح در اين كتاب‌ هاي درسي بازنمايي شده است. تنوع شغلي بسيار محدود و همجنس بودن افرادي که زنان شاغل با آنان سروکار دارند، نيز از مهم ‌ترين ويژگي‌ هاي بازنمايي اشتغال زنان در كتاب‌ هاي درسي محسوب مي ‌شود. به علاوه، تفاوت ‌هاي مهم و قابل ملاحظه ‌اي در خصوص الگوها و ويژگي‌ هاي اشتغال زنان بر حسب مقاطع تحصيلي، پايه تحصيلي و عناوين كتاب ‌هاي درسي در اين تحقيق مشاهده گرديد.

 
كليد واژه: اشتغال زنان، سيستم آموزشي، كتاب ‌هاي درسي، نقش ‌هاي جنسيتي، جامعه پذيري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها