0

مجموعه سخنراني هاي امام خميني (ره)

 
hamed_yurdum
hamed_yurdum
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : دی 1390 
تعداد پست ها : 35378
محل سکونت : آذربایجان غربی-سولدوز

پاسخ به:مجموعه سخنراني هاي امام خميني (ره)
سه شنبه 12 اردیبهشت 1391  2:11 AM

 

صحيفه نور ج 19 صفحه 143

تاريخ: 29/1/63

بيانات امام خمينى در ديدار با رئيس جمهور و نخست‏وزير به مناسبت بعثت پيامبر اكرم (ص)

آرمان اصلى وحى اين بوده است كه براى بشر معرفت ايجاد كند

بسم الله الرحمن الرحيم‏

اين عيد بزرگ را به همه آقايان حضار و ملتمان و به همه مسلمين جهان و مستضعفان تبريك عرض مى‏كنم. و از خداوند تبارك و تعالى خواستارم كه ما را قدردان اين روز مبارك قرار بدهد. البته اين عيد در اين عيد روز ارتش هم قرار داده شده است كه آقاى خامنه‏اى از حقش بيرون آمدند. مسأله بعثت بعض از ابعادش براى احدى غيراز خود رسول اكرم حقيقتش حاصل نشده است. مسأله چه بوده است؟ اين فشارى كه به از روح بزرگ به ايشان وارد شده، اين چه صنف‏فشارى بوده‏است و چه حالى دست داده است در اين باب؟ و كيفيت نزول وحى و آمدن نازل شدن روح اعظم براى رسول خدا وضعيتش چه بوده است، دست ما كوتاه از آن است. و ما يك چيزى از دور، از خيلى دور مى‏شنويم و ادراكش را نمى‏توانيم بكنيم و اعتراف به عجز هم خودش يك مسأله‏اى است. ما بايد بعد از اين كه دستمان از آن قله حقيقت وحى كوتاه است، بايد كوشش كنيم كه تا اندازه‏اى كه وسع ما هست، ما ضعفا هست، به اين مطلب نزديك بشويم. و آن مقصدى كه انبيا عموماً داشتند و رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم خصوصاً داشتند، به آن مقصد نزديك بشويم. اين وظيفه‏اى است از براى بشر كه نزديك بشود به آرمان‏هاى وحى، حالا كه نمى‏تواند ماهيت وحى را ادراك كند، به آرمان‏هاى وحى نزديك بشود و اين هم كمال بسيار زيادى است، اگر بتوانيم. آرمان اصلى وحى اين بوده است كه براى بشر معرفت ايجاد كند، معرفت به حق تعالى، در رأس همه امور اين معناست. اگر تزكيه گفته شده است و دنبالش تعليم گفته شده است، براى اين است كه نفوس تا تزكيه نشوند نمى‏توانند برسند. گوش انسان يك چيزى شنود، گاهى هم عقل انسان ادراك مى‏كند، برهان هم بر آن اقامه مى‏كند، مسائل عرفانى را هم در كنارش مى‏گنجاند. لكن آنى كه دل بايد بيايد، آن كار مشكل است كه چطور بيايد. ما چطور آرمان‏هاى توحيدى را، آرمان‏هاى عرفانى را كه انبيا براى آن بعثت مبعوث شده بودند، ما چطور آنها را بيابيم و در قلب ما وارد بشود، بعد هم در شهود ما وارد بشود، اين مسأله‏اى است كه محتاج به رياضات است بعد از تعليم و تعلم، محتاج به تزكيه است و همدوش تزكيه، تعلم و حكمت. و دنبال او، آن مسائلى كه براى نفوس مستعده پيش مى‏آيد و اين يك تحولى در نفوس ايجاد مى‏كند كه اشياء را آن طور كه هستند، اگر برسد به آن مقام ادراك مى‏كند. اللهم ارنى الاشياء كماهى . اين

صحيفه نور ج 19 صفحه 144

چيزى است كه بزرگان و انبيا خواستند. ما نمى‏توانيم اشيا راكماهى بشناسيم، معنى‏اش اين نيست كه ما ماهيت اشيا را نمى‏توانيم بشناسيم، اين امر سهلى است. معنايش اين است كه موجودات را آن طور كه هستند، آن طور كه موجودات در ربط با مبدا دارند، آن كه خواستند ارائه اين معناست كه اشيا چطور نسبت اشيا به حق چى است؟ ربط حادث به قديم چى است؟ كلياتش را فلسفه مى‏گويد، بعضى مراتبش را هم اهل عرفان بيان مى‏كنند. لكن رسيدن به اين كه اين چه ربطى است، چه رابطه‏اى است؟ اين كه هو معكم اينماكنتم، نحن اقرب اليه منكم اين يعنى چه؟ چه جورى است اين وضع؟ يعنى پهلوى هميم؟ نزديك به ما، به اين معناست كه ما دو نفر نزديك به هميم يا مسأله ديگرى است؟ اينها مسائلى است كه دست ما از آنها تقريباً كوتاه است، لكن ما بايد توجه به وظايف داشته باشيم. وقتى ما دستمان به قله نرسيد، لااقل رو به قله آن برويم، راه را شروع كنيم ، بيراهه نرويم، كنار نرويم. و راه را اگر شروع كرديم و اخلاص همراه او بود، تزكيه همراه او بود، دستگيرى مى‏شود، خداى تبارك و تعالى دستگيرى مى‏كند و با عنايت او ممكن است كه بعضى مراتب حاصل بشود. و ما اميدواريم كه خداى تبارك و تعالى در اين روز عنايت كند به ما و به ملت و همان طورى كه جوان‏هاى ما را متحول كرد و آن نحو متحول كرد كه همه مى‏بينيد و ما آرزوى آن تحول را داريم، همه ما را متحول كند. و همه آنهايى كه راهرو اين راه هستند، عنايت بهشان بكند.

با اين اراجيف، ملت تغيير نمى‏كند!

من قاصرم از اين كه راجع به تحولاتى كه حاصل شده براى جوان‏هاى ما، حاصل شده است براى ملت ما، بتوانم بگويم كه چه جور حاصل شده است، چه تحول بزرگى است، اين چه روحى است كه اينها پيدا كرده چطور شده است كه يكدفعه اين جهش پيدا شد. سال‏ها زحمت مى‏خواهد تا به آستانه اين امر برسد، چه شد كه اينها اين طور سريع راه را طى كردند؟ اين جز اين كه انسان بگويد يك عنايت خاصى است از خداى تبارك و تعالى كه خدا اين عنايت را به اينها كرده است، آنها فداكارى مى‏كنند و او عنايت مى‏كند. و من اميدوارم كه انشاء الله اين تحول براى همه و همه حاصل بشود.

آن چيزى كه من امروز مى‏خواستم عرض كنم، اين است كه تحولاتى كه در دنيا شده است بسيارش را شما يعنى اين كه در ايران شده است ديديد، بعض تحولات ديگرى هم شده است. اخيراً انسان مى‏بيند كه قبلاً هم گاهى بود، اما حالا زيادتر شده است يك تحولى شده است كه تحول انسان‏شناسى و اسلام‏شناسى! پيشترها اگر يادتان باشد كارتر ادعا مى‏كرد كه ايران اسلام را نمى‏داند! حالا دارند همه ادعا مى‏كنند! مقامات امريكايى هم همين مطلب را مى‏گويند كه اينها اسلام را درست نمى‏دانند! قبلاً بگين هم اين حرف را مى‏زد! حالا داخل و خارج هم اين حرف‏ها را مى‏زنند! من نمى‏دانم كى اينها خواهند عروه الوثقى را حاشيه كنند؟ و نكته اين كه اين اخيراً يك حركت خاصى پيدا شده است، سابق بود اما به اين شدت نبود، سابق حركاتى بود اما اخيرا در داخل و خارج يك حركت خاصى پيدا شده و همه حركت به اين كه بياييم ما صلح كنيم. اين نكته چى است؟ اين

صحيفه نور ج 19 صفحه 145

طرفدارهاى آمريكا در هر جا كه هستند يكدفعه همصدا، از مصر گرفته تا سودان گرفته تا همه جا يكصدا دارند مى‏گويند كه بياييد صلح كنيم، ديگر نمى‏شود. مگر ما خواستيم چى بشود كه نمى‏شود؟ يك دسته‏شان از راه اين كه ديگر نبايد اين چيزها پيش بيايد چه و فلان و يك دسته‏شان هم مى‏ترسانند ما را از اين كه حالا ديگر صدام تانك‏هايش زياد شده است، اسلحه‏هايش زياد شده است، راست است اينها، زياد شده و من قبلاً گفتم كه اين يك خوشحالى است براى ما، براى اين كه جوان‏هاى ما آنها را از آنها گيرند براى خودشان، يك دسته زيادى اين طورند كه ما راهى مى‏ترسانند كه ديگر حالا چه شده، ديگر حالا ول كنيد. آنهايى كه از اول مى‏گفتند اين حرف‏هارا كم بودند اين اخيراً يكدفعه انسان مى‏بيند كه از داخل و خارج يكصدا، اين از كجا پيدا شده كه يكصدا در داخل و خارج مى‏كنند كه يا به صورت خيرخواهى يا به صورت ارعاب يا با طرح نفاق، كه با نفاق كار را انجام بدهند. اين نفاق اين طور نيست كه منحصر به اين ملاهاى دربارى باشد كه رساله مى‏نويسند و كتاب مى‏نويسند، اين نفاق و ايجاد نفاق راجع به آنهايى هم كه در خارج و داخل مردم را مأيوس خواهند بكنند، اين نفاق آن هم هست، ايجاد نفاق مى‏كنند ديگر. مأيوس كردن معنايش اين است كه اين جوان‏هايى كه الان دارند جانفشانى مى‏كنند و با قدرت پيش مى‏روند و قدرتشان عالمگير شده است الان، انعكاسش در عالم پيدا شده است، اينها حالا به ياد اين افتاده اند كه بترسانند اينها را. اينها چى مى‏خواهند كه اين جوان‏هاى ما چى مى‏خواهند كه اينها آنها را مى‏خواهند از او بترسانند كه بهش نمى‏رسيد؟ اين جوان‏هايى كه مى‏آيند دعا مى‏كنند كه التماس كنند كه دعا كن من شهيد بشوم، اين چه مى‏خواهد از خدا كه شما الان ترسانيد كه حالا ول كنيد براى اين كه چه مى‏شود؟ مگر غير از اين است كه اينها شهادت مى‏خواهند؟

اصلاح كنند خودشان را اشخاص. اين شيوخ اطراف خليج و نمى‏دانم آنهايى كه در مصر هستند و آن‏هايى كه در سودان هستند و آنهايى كه در جاهاى ديگر هستند و آنهايى كه در پاريس هستند و هر جا و داخل و همه جا يك قدرى فكر بكنند، اصلاح كنند خودشان را. بفهمند به اين كه يك ملت اين طورى را نمى‏شود ترساندش، يك ملت اين طورى را نمى‏شود مأيوسش كرد. ممكن است يك عده‏اى را مأيوس كنند، آنها آن عده‏اى هستند كه مرفه هستند، از اول وارد كارى هم نبودند. اگر براى آنها مى‏گوييد آنها از اول وارد كار نبودند، خوب! يك عده‏اى هستند، در همه جا يك عده بى‏تفاوت، يك عده مخالف هميشه هست. اما آنهايى كه انقلاب مال آنهاست، با دست آنها انقلاب پيدا شده است، و هيچ يك از اينها دخالت در اين امر نداشتند. بله، يك دسته‏اى كارشكنى از اول كارشكنى مى‏كردند، دخالت در انقلاب هيچ يك از اينها نداشتند، من وارد بودم، مى‏ديدم كه اشخاصى چى هستند. اينها مى‏خواهند كى را بترسانند؟ مى‏خواهند كى را مأيوس كنند؟ مى‏خواهند آن اشخاصى كه از اول مخالف با ما بودند مأيوس كنند؟ آنها از اول مخالف بودند و حالا هم هستند و خواهند بود. خواهند اين جوانى كه براى شهادت دارد مى‏رود توى ميدان، اين را مأيوسش كنند؟ اين نمى‏شود. اين يك تحولى درش پيدا شده‏است كه نمى‏شود. مى‏خواهند ارتش ما را مأيوس كنند؟ ارتش ما الان

صحيفه نور ج 19 صفحه 146

يك تحولى پيدا كرده است كه به اين حرف‏ها مأيوس نمى‏شود. ملت و عموم ملت به استثناى اين يك عده بدبخت كه در خارج و داخل نشسته‏اند و نغمه‏سرايى مى‏كنند يا عزادارى مى‏كنند، اينها مى‏خواهند كى را مأيوس كنند؟ اينها چه كارى مى‏خواهند بكنند؟ يكدفعه انسان مى‏بيند كه يك صدا از مصر بلند مى‏شود، از سودان بلند مى‏شود، نمى‏دانم از اردن بلند مى‏شود، از عراق بلند مى‏شود، از آمريكا بلند مى‏شود، از فرانسه بلند مى‏شود، از ايران هم بلند مى‏شود، يك صداست، انسان مى‏فهمد يك حلقوم است دارد اين حرف‏ها را مى‏زند. اينهايى كه اهل خود ايران هستند و رفتند بيرون، اينها با ملت خوب هستند؟ مى‏خواهند صلاح ملت رابينند؟ آن كه با عراق مى‏سازد، صلاح ملت را مى‏بيند؟ آن كه با آمريكا دوست است، صلاح ملت ما را مى‏خواهد؟ خوب! ما مى‏دانيم اين جورى نيست اينها اصلاح كنند خودشان را، آن كه مى‏تواند خودش را اصلاح كند، اين قدر خباثت به خرج ندهد، اصلاح كند خودش را، يك قدر توجه كند به مسائل، توجه كند به حقايق اسلام، ببيند كه پيغمبر در وقتى كه مبعوث شد يك نفر آدم، مخالفش همه با پافشارى و استقامت كارش را راه انداخت. ملت ما كه نمى‏ترسند. شما چند نفر نشسته‏ايد آن جاترسيد، هى القاء ترس مى‏كنيد، القاء رعب مى‏كنيد. كسانى كه هيچ دخالت در هيچ چيز نداشتند، كسانى كه آن روزى كه انقلاب پيروز شد دنبال اين بودند كه براى خلاف انقلاب اسلحه جمع كنند، براى شكست انقلاب، آنهايى كه نشسته‏اند و روابطشان را با آمريكا محكم كرده‏اند و از اول بود و حالا هم هست و خواهد بود اينها توجه به اين ندارند كه با اين اراجيفى كه اينها دارند اين ملت تغيير نمى‏كند.

ما عالمگيرى نمى‏خواهيم بكنيم كه شما ما را مى‏ترسانيد كه نمى‏شود عالم را گرفت. ما مى‏خواهيم به درد مسلمان‏ها برسيم، توانستيم به دردشان برسيم، توانستيم نتوانستيم، اجرش را داريم. ما مى‏خواهيم به درد ملت عراق برسيم. اين ملت عراق مظلوم كه دارد خرد مى‏شود زيرپاى اين ظالم و ظالم‏ها، ما مى‏خواهيم به درد اينها برسيم، مسلمان نبايد به درد مسلمان برسد؟ اسلام حدود دارد؟ ما درد اينها را خواهيم ببينيم چى است. اينها فرياديا للمسلمين دارند مى‏زنند، ما جواب بايد بدهيم. ملت عراق دارد خرد مى‏شود زير پاى اين خبيث. ما پيش خدا جواب بايد بدهيم. ما دفاع داريم مى‏كنيم از حق اسلام، ما دفاع داريم مى‏كنيم از حق مسلمين. ما جنگ نمى‏خواهيم بكنيم، از اول هم جنگ نداشتيم، ما بادى جنگ نبوديم، ما بعد از اين كه بهمان حمله كردند، دفاع كرديم، حالا هم در حال دفاع هستيم. دفاع معنايش اين نيست كه تا آن گفت كه يا الله! دستت را بده من با هم صلح بكنيم، ما رها كنيم، اين حرف غلطى است. مايى كه مى‏دانيم ماهيت حيوان درنده چى است، ما به واسطه اين كه او مى‏گويد كه بيايد صلح كنيم، بياييم صلح كنيم، چه جور، با چى صلح كنيم؟ با كى صلح كنيم؟ ملت عراق صلح كنند، ما صلح مى‏كنيم ملت عراق بگويند كه ما كارى نداريد با ماما كارى ديگر صدام را مى‏خواهيم. اما واقعيت ملت عراق را ببينيد، چه خبر است در عراق.

صحيفه نور ج 19 صفحه 147

صدام پا بر روى اسلام گذاشته و ما دفاع از اسلام مى‏كنيم‏

عراقى كه بيند كه عايله يك انسان بزرگ را، يك روحانى بزرگ را آن طور مى‏كشند و هر روز دارند مردم شريف عراق را آن طور مى‏كشند، اين عراق فريادش به يا للمسلمين بلند نيست؟ شما مسلمان‏ها نبايد از اين مردم بى‏دفاع، دفاع بكنيد؟ شما اسلام شناسان نبايد از دفاع از حق مسلمين بكنيد؟ ديوار دور اسلام مى‏كشيد؟ ما در اقصى بلاد دنيا اگر يك كسى بهمان بگويد كه‏يا للمسلمين، ما مؤظفيم كه به درد آنها برسيم، هر قدرى توانيم. ما نمى‏گوييم كه ما مى‏توانيم همه جا چه بكنيم، ما آن قدرى كه‏توانيم دفاع از حق مسلمين مى‏كنيم. مسلمين معنايش نيست ايرانى، مسلمين. كسى كه يك مسلمى فرياد زد كه به داد ما برسيد و نرود سراغش، فكر او نباشد، اين مسلم نيست، اين انحراف است، ملتفت نيستيد شماها، اين انحراف است از اسلام، اين بى‏توجهى است به مقاصد اسلام. اسلام براى ايران نيامده، اسلام براى عالم آمده. بعثت، براى همه است و همه بايد تابع باشند.

و من اميدوارم كه خداى تبارك و تعالى ما را بيدار كند و افراد ملت ما را بيدار كند. آنهايى كه در خواب هستند، آنهايى كه باز هم خواب مى‏بينند، آنهايى كه خواب آمريكا را مى‏بينند خدا بيدارشان كند، توجه بهشان بدهد كه يك ملت ضعيف را، يك ملتى كه حالا خواهد بيرون بيايد از اين ضعف، حالا مى‏خواهد قدرت خودش را به عالم نشان بدهد كه ما زير بار نمى‏رويم، همين قدر، ما نمى‏خواهيم كه برويم جايى را بگيريم، ما زير بار نمى‏رويم. ما دفاع از اسلام مى‏كنيم. صدام پا روى اسلام گذاشته، ما از او دفاع مى‏خواهيم بكنيم، دفاع از اسلام مى‏خواهيم بكنيم! صدام يك حكم از احكام اسلام را قبول ندارد، يك حكم از احكام اسلام را قبول ندارد. ما دفاع مى‏خواهيم بكنيم از اين. صدام دارد ظلم مى‏كند به ملت خودش، به ملتى كه مسلمان هستند و از ما مى‏خواهند كه ما هم از آنها دفاع بكنيم، دفاع خواهيم بكنيم از آنها. ما هجمه نداريم، ما الان هم در حال دفاع هستيم. شما مى‏گوييد كه ما با يك كسى كه خرد كرده است مسلمين را و به اسلام هيچ اعتقاد ندارد و هر روز زورش برسد اسلام را زيرپا مى‏مالد و منهدم مى‏كند، ما با او بنشينيم و دست دوستى بدهيم و بعد هم بگوييم كه سلمكم الله! اين چه منطقى است؟ منطق اسلام اين است؟! شما اسلام‏شناس‏ها اين را منطق اسلام مى‏دانيد؟! خداوند اصلاحتان كند انشاءالله.

من اميدوارم كه ملت ما توجه پيدا بكند كه امروز شياطين با صورت‏هاى مختلف از خارج و داخل، با صورت‏هاى مختلف افتاده‏اند براى تضعيف روحيه شما. و خدا با شماست، خدا قدرت دارد كه همه چيز را اصلاح كند و درست كند و او با شماست. و ما پافشارى تا آخر داريم و جوان‏هاى ما و ارتش ما و سپاه و بسيج ما و همه و همه ايران به استثناى يك عده معدودى كه خداوند اصلاحشان كند همه در اين متفقند كه بايد ما در صحنه باشيم، دفاع كنيم از حقوق مسلمين. خداوند همه شما را انشاء الله از فيض اين روز مبارك بهره‏مند كند و همه ما را تابع اين وجود مقدس كند.

والسلام عليكم و رحمةالله‏


پل ارتباطی :  daniz_0443@yahoo.com

تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها