پاسخ به:مجموعه سخنراني هاي امام خميني (ره)
دوشنبه 11 اردیبهشت 1391 1:41 AM
بيانات امام خمينى در جمع خبرنگاران داخلى و خارجى در مورد معرفى مهندس بازرگان
ملت خواستار برپايى حكومت عدل اسلامى است
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
آقايان آشفتگى چند ساله ملت ما را مىدانند، مطلعند كه تمام دستگاههاى ملى و دولتى فلج شده است، وضع اقتصادى ما رو به نابودى رفته است، وضع فرهنگ ما خراب است، دانشگاهها تعطيلند، مدارس علمى ما تعطيل است و بازارها تعطيل است. تمام اينها مضافاً به خونريزىهاى كه تاكنون شده است و آشفتگىهايى كه در مملكت ما هست، از اينها اطلاع دارند و كسانى كه مربوطند به اين، دست بردارند از شلوغكارى و با تعقل اشياء را فكر كنند و كنار بروند. ما همه اين مسائل را انشاءالله با پشتيبانى ملت حل خواهيم كرد.
شما خبرنگارها در اين مدتها ملاحظه كرديد كه ملت ما از مركز تا هر جا كه چشم انداز باشد، شهرستانهاى بزرگ و كوچك، دهكدهها، قراء، قصبات، همه با هم يك فكر و يك نظر و با اراده مصمم از ما مىخواهند كه رژيم سلطنتى كه يك رژيم پوسيده غير عقلائى است، غير عقلى است و رژيم سلطنت محمدرضا خان، همه مردم گفتند كه اينها بايد سراغ كارشان بروند و همه مردم يكدل و يك جهت جمهورى اسلامى را مىخواهند. ملت ما مسلم است، علاقهمند به اسلام است، عدل اسلامى را ديده است، تاريخ ما از حكومتهائى كه در صدر اسلام بوده است خبر به ما داده است كه وضع حكومتها چه بوده است، وضع حاكم چه بوده است. حضرت اميرالمومنين على ابن ابيطالب كه حاكميت بر يك صحنه بزرگ، يك ممالك بزرگ از عربستان سعودى گرفته تا مصر، ايران، عراق و سوريه و ساير جاها را داشته است، همين قاضى كه خودش قرار داده براى قضا، وقتى كه يك نفر يهودى به او دعوى كرده است و ادعا كرده است چيزى را، قاضى او را خواسته و او هم آمده است در محضر قاضى و با يهودى در عرض هم نشستهاند و دادخواهى شده است و قاضى حكم بر خلاف حضرت امير سلام الله عليه يعنى حكومت وقت كرده است و تسليم بوده است. يك همچو وضع حكومتى در بشر معلوم نيست تحقق پيدا كرده باشد و ما آرزوى يك همچو حكومتى داريم، يك حكومت عادل كه نسبت به افراد رعيت علاقهمند باشد، عقيدهاش اين باشد كه بايد من نان خشك بخورم كه مبادا يك نفر در مملكت من زندگيش پست باشد، گرسنگى بخورد.
رژيم پهلوى و مجالس منبعث از آن متكى بر سر نيزه و غير قانونى است
ما مىخواهيم يك همچو حكومت عدلى ايجاد كنيم و چنانچه شما مىداند - كه - يعنى خبرنگارها به واسطه اطلاعاتى كه كه در ممالك خودشان هست و ما هم بواسطه اطلاعاتى كه در اين مملكت داريم و مشاهداتى كه داشتيم، از اول كه رضاخان كودتا كرد و آمد به ايران، تا آنوقتى كه مجلس موسسان درست كرد و وكلايى خودش درست كرد، تمام اينها با سر نيزه بود و اراده ملت هيچ دخالت در اين مسائل نداشت و ملت به هيچ وجه به حساب نمىآمد و يك همچو جمعيتى كه او جمع كرده بود و با سر نيزه مساله موسسان را تاسيس كرد و آنها راى دادند، اين راى، راى باطل بوده است، اين مجلس، مجلس ملى نبوده است و چون مجلس ملى نبوده است، رژيم سلطنتى پهلوى يك رژيم متكى بر سر نيزه بوده است و قانونى نبوده است و وقتى رژيم قانونى نشد، مجالسى كه بعدها هم تهيه كردند، ملى نبوده است، قانونى نبوده است.
معرفى دولت موقت براى اختتام به آشفتگى هاتا تعيين دولت دائمى
تمام اين مسائل به ما مىفهماند كه الان نه دولت قانونى است، نه مجلس قانونى است (نه اين مجلس و نه آن مجلس) ولهذا چون مجلس را غير قانونى مىدانيم و دولت را هم غير قانونى مىدانيم و اوضاع كشور را آشفته مىبينيم، براى اينكه خاتمه بدهيم به وضع كشور، ما به واسطه اتكاء به اين آراء عمومى كه شما الان مىبينيد و ديديد تاكنون كه آراء عمومى با ماست و ما را به عنوان وكالت بفرمائيد يا به عنوان رهبرى، همه قبول دارند، از اين جهت ما يك دولتى را معرفى مىكنيم، رئيس دولتى را معرفى مىكنيم موقتا دولتى تشكيل بدهد كه هم به اين آشفتگى خاتمه بدهد و هم يك مساله مهمى كه مجلس موسسان است، انتخابات مجلس موسسان را درست بكند و مقدمات آن را درست كند و مجلس موسسان تاسيس بشود و همين طور انتخابات هم درست بشود و آنها دولت دائمى را انتخاب بكنند و مجلس موسسان كه به آن القاء مىشود كه جمهورى اسلامى را در رفراندم بگذارد، در رفراندم بگذارد جمهورى اسلامى را. با اينكه من اعتقادم اين است كه ديگر احتياج به رفراندم نيست و مردم مكرر به جمهورى اسلامى راى دادهاند لكن براى اينكه بهانهها تمام بشود و شمارش آراء بشود و ما آزادانه بايد يك همچون كارى بكنيم تا مردم بدانند، تا همه عالم بدانند كه راى آزاد كه مردم مىدهند به چه كسى مىدهند و به چه رژيمى مىدهند، لهذا ما دولت موقت را تعيين كرديم و چون جناب آقاى مهندس مهدى بازرگان را سالهاى طولانى است از نزديك مىشناسيم و يك مردى است صالح، متدين، عقيدهمند به ديانت و امين و ملى و بدون گرايش به يك شيئى كه بر خلاف مقررات شرعى است، من ايشان را معرفى مىكنم كه ايشان رئيس دولت باشد و ايشان وزراى خودشان را بعد تعيين خواهند كرد و به ما معرفى مىكند تا اينكه شوراى انقلاب ما كه پيشنهادشان اين بوده است كه ايشان رئيس دولت باشند، شوراى انقلاب وزراى ايشان را هم بررسى بكنند و انشاءالله مسائل به طور سهل و به طور خوبى انجام بگيرد.
مخالفت با حكومت اسلامى، قيام بر عليه خداست
و من بايد يك تنبه ديگرى هم بدهم و آن اينكه، من كه ايشان را حاكم كردم، يك نفر آدمى هستم كه به واسطه ولايتى كه از طرف شارع مقدس دارم، ايشان را قرار دادم. ايشان را كه من قرار دادم واجب الاتباع است، ملت بايد از او اتباع كند و يك حكومت عادى نيست، يك حكومت شرعى است، بايد از او اتباع كنند. مخالفت با اين حكومت مخالفت با شرع است، قيام بر عليه شرع است. قيام بر عليه حكومت شرع جزايش در قانون ما هست، در فقه ما هست و جزاى آن بسيار سخت زياد است. من تنبه مىدهم به كسانى كه تخيل اين معنى را مىكنند كه كارشكنى بكنند يا اينكه خداى نخواسته يك وقت قيام بر ضد اين حكومت بكنند. من اعلام مىكنم به آنها كه جزاى آنها بسيار سخت است در فقه اسلام. قيام بر ضد حكومت خدايى قيام بر ضد خداست، قيام بر ضد خدا كفر است و من تنبه مىدهم به اينها كه به روى عقل بيايند، بگذارند مملكت ما از اين آشفتگى بيرون برود، بگذارند خونهاى محترم ريخته نشود، بگذارند جوانهاى ما ديگر اينقدر خون ندهند بگذارند اقتصاد ما صحيح بشود، ما به تدريج كارها را اصلاح بكنيم و از خداى تبارك و تعالى مىخواهم كه توفيق بدهند به آقاى مهندس بازرگان كه اين ماموريت را به وجه احسن انجام بدهد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته