0

بانک مقالات مدیریت دولتی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت دولتی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391  7:09 PM

 7 : مديريت دولتي بهار و تابستان 1389; 2(4):107-126.
 
مدل سنجش بهره وري (اثربخشي و کارآيي) دربخش خدمات دولتي ايران
 
فقيهي ابوالحسن,موسوي كاشي زهره*
 
* مديريت دولتي، دانشگاه علامه طباطبائي، ايران
 
 

 

با توجه به آثار مثبت سنجش بهره وري دربخش دولتي، ضرورت وجود سيستم اندازه گيري بهره وري درسازمان هاي دولتي ايران اجتناب ناپذيراست. هدف اين مقاله ارايه مدلي براي سنجش بهره وري دربخش خدمات دولتي است. درمدل پژوهش، سنجش دوبخش اثربخشي و کارآيي مورد بررسي قرار گرفت. براي سنجش اثربخشي چهار بعد خدمات عرضه شده به جامعه و مشتريان سازمان، برداشت ذهني و رضايت مندي ارباب رجوع (شهروندان)، بهبود و ارتقا شرايط جامعه، نتايج ناخواسته و منفي حاصل از عرضه خدمات سازمان اندازه گيري شد، با استفاده ازروش دلفي شاخص هاي چهاربعد اثربخشي و مولفه کارآيي به دست آمد. براي انتخاب خبرگان ازروش نمونه گيري گلوله برفي استفاده شد و از طريق تحليل سلسله مراتبي ضريب اهميت و ميزان اولويت هر شاخص نسبت به شاخص ديگر تعيين شد. مدل پيشنهادي در سه بخش نيروي انتظامي، بيمارستان ها و بانک ها عملياتي شده است و در هر بخش شاخص ها و اولويت شاخص ها تعيين شد، ضريب اهميت هر شاخص و ضريب اهميت از کل عوامل در چهار بخش ذکر شده با يکديگر مقايسه شده و شباهت ها و تفاوت ها استخراج شده است. درنهايت با تلفيق چهار بخش و با تفکيک شاخص هاي عام و خاص از يکديگر مدل نهايي سنجش بهره وري در بخش خدمات دولتي طراحي شد. اين مدل داراي قابليت پياده سازي مجدد در دوره هاي مختلف زماني است.

 
كليد واژه: کارآيي، روش دلفي، اثربخشي، بهره وري
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
abedi67
دسترسی سریع به انجمن ها