پاسخ به:بانک مقالات مدیریت دولتی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:07 PM
4 : چشم انداز مديريت دولتي تابستان 1389; 1(2):57-78. |
ارزيابي شايستگي دانش محور در آموزش عالي |
سهرابي بابك*,رييسي واناني ايمان,رسولي هاتف |
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران |
دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي به عنوان نهادهاي توليدكننده دانش، از محوري ترين نهادهاي اجتماعي در حوزه مديريت دانش به شمار مي آيند. در اين مقاله تلاش شده است تا با ارائه مدلي كاربردي که در برگيرنده شاخص هاي مهم و معتبر سنجش شايستگي هاي دانش محور دانشگاه ها بر اساس توانمندي هاي آنها در مديريت دانش باشد، نسبت به سنجش اين نهادهاي تاثيرگذار در رشد علمي جامعه اقدام گردد. از اين رو، بر مبناي روش تحقيق توصيفي – پيمايشي، با استفاده از اولين پرسشنامه و از طريق نمونه اي از خبرگان، تاييد مدل گرفته شد. سپس شاخص هاي مدل توسط آزمون معتبر تحليل عاملي گروه بندي و ساختاردهي شدند و مدل شايستگي دانش محور در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي تاييد شود. در نهايت، جواب اين مدل با استفاده از پرسشنامه دوم در دانشكده مديريت دانشگاه تهران در نمونه اي از دانشجويان و اساتيد آگاه سنجيده شد و با استفاده از آزمون ها و تحليل هاي آماري مناسب، پاسخ مطلوبي از سنجش مدل به دست آيد. در پايان، نقاط بهبود در دانشکده مذکور در قالب پنج عامل تحقيقات دانش محور و اشتراک نتايج، تعامل و يادگيري، شبکه توليد ايده، رفاه دانشجويان و تعيين سياست هاي آموزشي مورد تحليل قرار گرفتند. |
كليد واژه: سنجش، شايستگي، مديريت دانش، دانشگاه، آموزش عالي |
نسخه قابل چاپ |