پاسخ به:بانک مقالات مدیریت دولتی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:04 PM
6 : چشم انداز مديريت دولتي زمستان 1389; 1(4):101-118. |
بررسي رابطه ميان آمادگي براي تغيير و ابعاد سازمان يادگيرنده |
لگزيان محمد,ملك زاده غلام رضا* |
* دانشکده علوم اداري و اقتصادي، دانشگاه فردوسي مشهد |
هدف اين مطالعه، آزمون تجربي رابطه ميان ابعاد يک سازمان يادگيرنده و آمادگي آن سازمان براي تغيير است. ابعاد يک سازمان يادگيرنده برمبناي هفت بعد تعريف شده توسط واتکينز و مارسيک و آمادگي سازماني براي تغيير نيز برمبناي ادراک کارکنان از آمادگي سازمانشان براي تغيير با استفاده از مفهوم بيان شده توسط دانهام و همکارانش تعريف مي شود. ابزارهاي اندازه گيري مورد استفاده، پرسشنامه ابعاد سازمان يادگيرنده و پرسشنامه نگرش کارکنان در رابطه با تغيير براي سنجش ميزان آمادگي براي تغيير است. نتايج اين بررسي نشان مي دهد که 1) بالاترين سطح ادراک از يک سازمان يادگيرنده، تامين رهبري راهبردي است در حالي که پايين ترين سطح مربوط به ايجاد رابطه با محيط است، 2) تفسير کارکنان از ابعاد هفتگانه رابطه اي مثبت و قابل توجه با ادراک از آمادگي براي تغيير دارد، 3) تامين رهبري راهبردي براي يادگيري و امتياز کل داراي بالاترين رابطه با آمادگي براي تغيير است. |
كليد واژه: سازمان يادگيرنده، يادگيري مستمر، يادگيري تيمي، اشتراک يادگيري، چشم انداز جمعي، رهبري راهبردي يادگيري |
نسخه قابل چاپ |