پاسخ به:بانک مقالات مدیریت دولتی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 12:04 PM
2 : چشم انداز مديريت دولتي زمستان 1389; 1(4):23-38. |
تبيين رابطه بين ابعاد سازمان يادگيرنده و رهبري تحول گرا |
طاهرپوركلانتري حبيب اله,زارعپورنصيرآبادي فضل اله*,جوكار علي |
* دانشگاه آزاد اسلامي، واحد كرمان |
برخي از متفکران مديريت از شکل "تحول گرا و خلاقي" از يادگيري در سازمان براي مواجهه با محيط متلاطم و رقابتي دفاع کرده اند که در نهايت منجر به پديدار شدن ايده سازمان يادگيرنده شده است. در اين راستا بررسي ارتباط بين ابعاد سازمان يادگيرنده و ديگر عناصر سازماني از جمله رهبري، اين امکان را فراهم مي سازد تا بتوان براي بهبود يادگيري از سازوکارهاي مناسب بهره گرفت. به همين منظور تحقيق حاضر که پيمايشي از نوع همبستگي است و پژوهشي ميداني و کاربردي مي باشد، جهت تبيين رابطه سازمان يادگيرنده با رهبري تحولگرا انجام شده است. جامعه مورد مطالعه، شامل شرکت هاي برتر صنعت پتروشيمي است که از بين اين شرکت ها نمونه اي به روش تصادفي ساده انتخاب شده است. يافته هاي اين پژوهش نشان مي دهد که بين رهبري تحول گرا و ابعاد سازمان يادگيرنده رابطه معناداري وجود دارد. پيرامون رابطه با سطوح مختلف سازمان يادگيرنده بين رهبري تحول گرا و يادگيري در سطح گروهي و سطح سازماني رابطه معنادار برقرار است. |
كليد واژه: يادگيري سازماني، ابعاد سازمان يادگيرنده، رهبري تحول گرا، يادگيري فردي، يادگيري گروهي |
نسخه قابل چاپ |