پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:06 PM
3 : مديريت بازرگاني پاييز و زمستان 1387; 1(1):39-54. |
بازارگرايي و عملکرد کسب و کار در ايران |
ديواندري علي,نيكوكار غلام حسين,نهاونديان محمد,آقازاده هاشم* |
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران، ايران |
مدلي مفهومي اين تحقيق نشان دهنده ارتباط مستقيم و غيرمستقيم (از طريق ايجاد ارزش) بين بازارگرايي و عملکرد کسب و کار است. به منظور ارزيابي مدل مفهومي، نظرات 50 نفر از خبرگان از طريق پرسشنامه (شامل سوالات باز و بسته) دريافت و تحليل گرديد. به منظور تحليل داده هاي سوال باز از روش تحليل محتوا (تکنيک آنتروپي شانون) و در رابطه با داده هاي سوالات بسته از آزمون دو جمله اي (جهت اهميت مستقل) و آزمون رتبه بندي فريدمن (جهت اهميت نسبي) استفاده گرديد. يافته ها نشان مي دهند که از نظر خبرگان کليت مدل مفهومي بازارگرايي و عملکرد کسب و کار در ايران با برخي اصلاحات مورد تاييد مي باشد. کليه مولفه هاي مدل بطور مستقل حايز اهميت مي باشند. در باب اهميت نسبي، سه عامل بازارگرايي، ايجاد ارزش و عملکرد کسب و کار از اهميت يکساني برخوردارند. اهميت نسبي مولفه هاي بازارگرايي به ترتيب (1) پاسخ و اقدام استراتژيک، (2) بخش ها و سيستم هاي هماهنگ و (3) فرهنگ و رفتار هوشمند است. اهميت نسبي مولفه هاي ايجاد ارزش به ترتيب (1) ارزش ادراکي مشتري از بنگاه، (2) ارزش ادراکي بازار از بنگاه، (3) ارزش ادراکي رقبا و (4) ارزش ادراکي درون بنگاه است. اهميت نسبي مولفه هاي عملکرد کسب و کار به ترتيب (1) عملکرد بنگاه در قبال مشتري، (2) عملکرد بنگاه در قبال بازار، (3) عملکرد رقابتي (در قبال رقيب) و (4) عملکرد دروني بنگاه است. |
كليد واژه: بازارگرايي، رقابت پذيري، ايجاد ارزش و عملکرد کسب و کار |
![]() |
نسخه قابل چاپ |