پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:05 PM
8 : مديريت بازرگاني پاييز و زمستان 1387; 1(1):119-134. |
موانع اجراي استراتژي هاي بازاريابي: ارايه يك طبقه بندي و رتبه بندي آن براي شرکت ايران خودرو |
ممدوحي اميررضا,سيدهاشمي محمدرضا* |
* موسسه عالي آموزش و پژوهش و مديريت و برنامه ريزي، ايران |
يک شرکت يا سازمان، جهت تحقق اهداف کلان و اهداف بازاريابي خود نياز به برنامه ريزي بازاريابي دارد که يکي از ستاده هاي مهم اين فرآيند، تدوين استراتژي هاي بازاريابي است. اجراي درست استراتژي هاي بازاريابي، بخش نهايي و ضامن موفقيت شركت در امر بازاريابي است. نتايج پژوهش هاي مختلف در زمينه مديريت استراتژيک نشان مي دهد شرکت هايي که از رويکرد استراتژي جهت رسيدن به يک مزيت رقابتي پايدار استفاده مي کنند، اغلب در مرحله اجراي استراتژي در سطوح مختلف سازماني با مشکل مواجه مي شوند. هدف اصلي در اين مقاله، ارايه يك طبقه بندي از موانعي است که در راستاي اجراي موثر استراتژي هاي بازاريابي وجود دارد و رتبه بندي آن براي نمونه موردي شرکت ايران خودرو. ابتدا يك طبقه بندي از موانع بر گرفته از ادبيات بين المللي براي اين شركت بر اساس نظرات خبرگان اين شرکت بومي مي شود و سپس با استفاده از آزمون هاي آماري تي تك نمونه اي و فريدمن طبقه بندي و رتبه بندي بررسي مي شود. نتايج نشان مي دهد كه در ميان طبقه بندي هشت گانه، طبقه موانع مديريتي داراي بالاترين اهميت است. پس از آن، طبقه موانع ساختاري در رتبه دوم و طبقات موانع فرهنگي، ادراکي، استراتژيکي، عملياتي، نيروي انساني و منابع به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرار مي گيرند. يعني در شركت ايران خودرو، كمبود منابع يك مانع جهت اجراي استراتژي بازاريابي نبوده و از اين نظر شركت كمبود خاصي ندارد، بلكه ساير طبقات موانع اصلي را تشكيل مي دهند. |
كليد واژه: استراتژي بازاريابي، موانع اجرا، طبقه بندي، رتبه بندي |
نسخه قابل چاپ |