پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:05 PM
7 : مديريت بازرگاني پاييز و زمستان 1387; 1(1):105-118. |
طراحي مدل عناصر تفکر استراتژيک در سازمان هاي ايراني |
مشبكي اصفهاني اصغر,خزاعي آناهيتا* |
* دانشگاه تربيت مدرس، ايران |
هدف از نگارش مقاله حاضر تعيين عناصر تفکر استراتژيک در سازمان هاي ايراني و همچنين شناسايي روابط و تعاملات موجود ميان عناصر مذکور است. شناسايي عناصر تفکر استراتژيک و تعيين روابط متقابل و تعاملات آنها از طريق بررسي ادبيات موضوع و نظرات خبرگان انجام شده است. نتايج با بهره گيري از متدولوژي مدل سازي ساختاري تفسيري (Interpretive Structural Modeling)مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و در قالب يک مدل ارايه شده است. در اين مدل عناصر تفکر استراتژيک، در چهار سطح و بر اساس ميزان وابستگي و همچنين قدرت پيش برندگي آنها در ارتباط با ساير عوامل، دسته بندي شده اند. عناصري که در سطح بالاتر قرار دارند داراي ماهيت پيرو بوده و عناصري که در سطوح پايين تر قرار دارند داراي قدرت پيش برندگي بيشتر هستند. مدل ارايه شده مبنايي جهت ارزيابي ظرفيت تفکر استراتژيک در سازمان هاي ايراني فراهم نموده و همچنين از طريق سطح بندي عواملي مي تواند در تصميم گيري هاي مديريتي در خصوص اولويت بندي اقدامات بهبود و آموزش هاي سازماني مي تواند بسيار راه گشا بوده و منجر به اثربخشي بيشتر سرمايه گذاري هاي ملموس و غير ملموس سازمان ها گردد. |
كليد واژه: عناصر تفكر استراتژيك، متدولوژي مدل سازي ساختاري تفسيري، سازمان هاي ايراني |
![]() |
نسخه قابل چاپ |