پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:04 PM
8 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):119-134. |
بررسي تطابق خدمات بازاريابي سازمان توسعه تجارت ايران با انتظارات صادركنندگان |
فرهنگي علي اكبر,لطفي علي* |
* دانشگاه تهران، ايران |
امروزه رويكرد توسعه صادرات به عنوان يك اصل پذيرفته شده در عرصه تجارت خارجي كشور ما شناخته شده و تسهيل تجارت در برنامه هاي توسعه و سياستگذاري ها مورد توجه مسوولين قرار گرفته است. از آنجا كه سياستگذاري، حمايت و پشتيباني، بسترسازي و ايجاد تسهيلات و زيرساخت هاي ضروري ماموريت هاي سازمان توسعه تجارت ايران معرفي شده است، در اين تحقيق خدمات بازاريابي ارائه شده توسط سازمان مذكور در چند سال گذشته مورد بررسي قرارگرفته تا شناخت بهتري از انتظارات صادركنندگان حاصل گردد. خدمات بازاريابي در اين تحقيق در چهار دسته خدمات اطلاعاتي (اطلاعات تجاري)، خدمات آموزشي در زمينه بازاريابي و بازرگاني، خدمات تبليغات تجاري و خدمات ترويجي مورد توجه قرار گرفت. فرضيه اول مبني بر وجود تفاوت معنادار بين وضعيت موجود و مورد انتظار صادركنندگان از انواع خدمات بازاريابي ارايه و انواع خدمات بازاريابي نيز در چهار فرضيه فرعي ارايه گرديد. پرسشنامه بر طبق نمونه گيري تصادفي ساده در اختيار شركت هاي داراي صادرات در چندسال گذشته قرار گرفت. بر طبق نتايج تحليل آماري همگي فرضيات با استفاده از آزمون T استيودنت تاييد شدند. همچنين اولويت بندي خدمات بازاريابي جهت ارايه راهكارهاي بهبود بر اساس ميزان شكاف عبارتند از: خدمات اطلاعاتي، خدمات ترويجي، خدمات تبليغات تجاري و خدمات آموزشي در زمينه بازاريابي و بازرگاني. |
كليد واژه: خدمات بازاريابي، خدمات آموزشي، خدمات اطلاعاتي، خدمات ترويجي و خدمات تبليغات تجاري |
![]() |
نسخه قابل چاپ |