پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:04 PM
6 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):83-100. |
تاثير بنيان هاي بازاريابي رابطه مند بر وفاداري مشتريان: مقايسه بانك دولتي و خصوصي |
رنجبريان بهرام,براري مجتبي* |
* دانشگاه اصفهان، ايران |
شدت رقابت در بازارها و درك اهميت حفظ مشتريان براي سازمان ها موجب شده آنها بتدريج به سمت ايجاد و حفظ روابط بلند مدت با مشتريان گام بردارند و طبق نظر محققان، بازاريابي رابطه مند مناسب ترين گزينه براي تحقق اين امر مي باشد. در اين مقاله تاثير بنيان هاي بازاريابي رابطه مند شامل تعهد، اعتماد، ارتباطات و مديريت تعارض را بر وفاداري مشتريان، اهميت اين متغيرها از ديد مشتريان و ميزان توفيق بانك در زمينه ايجاد هر يك از اين متغيرها، مورد بررسي قرار گرفته است. مقاله حاضر يك مطالعه توصيفي است كه به روش پيمايشي انجام شده است. جامعه آماري اين تحقيق312 نفر از مشتريان يك بانك دولتي و يك بانك خصوصي در شهرستان اصفهان مي باشد. ابزار گردآوري داده ها پرشسنامه بوده و داده ها با روش رگرسيون چندگانه مورد تجريه و تحليل قرار گرفته است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه در بانك دولتي چهار بنيان بازاريابي رابطه مند تاثير مثبت و معنا داري بر وفاداري مشتريان داشته است. در بانك خصوصي نيز به غير از متغير ارتباطات بقيه متغيرها تاثير مثبت و معناداري بر وفاداري مشتريان داشته اند. |
كليد واژه: بازاريابي رابطه مند، اعتماد، تعهد، ارتباطات، مديريت تعارض، وفاداري |
![]() |
نسخه قابل چاپ |