پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 7:03 PM
2 : مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1388; 1(2):17-32. |
تدوين استراتژي به روش چارچوب جامع تدوين استراتژي مطالعه موردي : شركت سهند خودرو تبريز |
اميني محمدتقي*,خبازباويل صمد |
* دانشگاه پيام نور، تهران |
شركت هاي قطعه سازي با توجه به شرايط محيطي و قابليت هاي كنوني و آينده خود بايد استراتژي مناسبي را انتخاب نمايند تا به بقا و رشد اين شركت ها در عرصه پر رقابت صنعت قطعه سازي كمك كند. شركت سهند خودرو به عنوان يك شركت كوچك سازنده قطعات خودرو، در شهرك صنعتي شهيد رجايي تبريز واقع شده است. براي تدوين استراتژي اين شركت از چارچوب جامع تدوين استراتژي استفاده شده است. در مرحله شروع، بيانيه ماموريت شركت سهند خودرو تعيين گرديده و سپس در مرحله ورودي ماتريس ارزيابي عوامل خارجي (EFE) و ماتريس ارزيابي عوامل داخلي(IFE) آورده شده است. با توجه به اطلاعات بدست آمده در مراحل قبل در مرحله تطبيق و مقايسه، ماتريس سوات(SWOT) و ماتريس داخلي و خارجي (IE) را تشكيل داده ايم. در مرحله تصميم گيري با استفاده از ماتريس برنامه ريزي استراتژيك كمي(QSPM)گزينه هاي مختلف استراتژي شناسايي شده در مرحله تطبيق و مقايسه، مورد ارزيابي و قضاوت قرار گرفته، و بهترين استراتژي براي شركت سهند خودروكه عبارت است از: ائتلاف استراتژيك با شركت هاي رقيب جهت دستيابي به مزاياي رقابتي، انتخاب شده است. |
كليد واژه: چارچوب جامع تدوين استراتژي، بيانيه ماموريت، ماتريس سوات، ماتريس برنامه ريزي استراتژيك كمي |
![]() |
نسخه قابل چاپ |