پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
شنبه 16 اردیبهشت 1391 3:19 PM
5 : كاوش هاي مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1389; 2(3):112-135. |
کاربرد فرآيند تحليل شبکه اي جهت رتبه بندي تامين کنندگان و عوامل مرتبط با تصميم گيري در زنجيره تامين |
عالم تبريز اكبر,باقرزاده آذر محمد |
در پاسخ به افزايش رقابت، کوتاه شدن چرخه عمر محصولات و تغيير سريع سليقه مشتريان، بسياري از سازمان ها بر زنجيره تامين، به عنوان وسيله اي براي دستيابي به مزيت رقابتي بلندمدت، تاکيد و تمرکز نموده اند. يکي از اجزاي مهم مديريت زنجيره تامين مساله ارزيابي، رتبه بندي و انتخاب تامين کنندگان است، که اين فرآيند در اصل يک مساله تصميم گيري چند معياره است. مسايل مربوط به گزينش تامين کننده، مسايلي پيچيده هستند که ممکن است بسياري دغدغه هاي کمي و کيفي را به همراه داشته باشند. با توجه به ماهيت چند معياره انتخاب تامين کنندگان، فرآيند تحليل شبکه اي به عنوان مدلي قدرتمند و قابل اطمينان مي تواند به کار برده شود. همچنين فرآيند تحليل شبکه اي به عنوان ابزار تجزيه و تحليل تصميم براي حل مسايل چند معياره گزينش تامين کننده که شامل وابستگي هاي دروني اند قابل استفاده است. فرآيند تحليل شبکه اي متدولوژي پيچيده اي است و نسبت به متدولوژي سنتي فرآيند تحليل سلسله مراتبي نيازمند مقايسات بيشتري است و تلاش مضاعفي را مي طلبد. براي نشان دادن کاربردي بودن مدل پيشنهادي، موردي به عنوان مثال نيز ارايه شده است که خروجي مدل رتبه بندي نهايي و عوامل مهم در ارتباط با تصميم گيري را نشان مي دهد و با استفاده از اين اطلاعات، تصميم گيرندگان مي توانند جهت انتخاب تامين کننده راهبردي اقدام نمايند. |
كليد واژه: تامين کنندگان، فرآيند تحليل شبکه اي، فرآيند تحليل سلسله مراتبي، تصميم گيري |
نسخه قابل چاپ |