پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
شنبه 16 اردیبهشت 1391 3:19 PM
4 : كاوش هاي مديريت بازرگاني بهار و تابستان 1389; 2(3):91-111. |
بررسي تاثير قابليت يادگيري سازماني بر عملکرد SME هاي شهرستان کرمان با استفاده از روش AHP |
ملاحسيني علي,فرقاني محمدعلي,بريار مرادخاني |
هدف اين تحقيق، بررسي تاثير ابعاد قابليت يادگيري سازماني بر عملکرد سازماني در شرکت هاي کوچک و متوسط شهرستان کرمان و اولويت بندي عوامل موثر در افزايش عملکرد بوده است. در اين راستا، پرسشنامه استاندارد ابعاد قابليت يادگيري سازماني چيوا و همکاران و (2007) و عملکرد سازماني لي و آتوهن گيما (2001) استفاده شد. ابزار تحقيق پس از تاييد روايي و پايايي ابزار تحقيق در بين 171 شرکت مورد مطالعه، توزيع شد. پس از تجزيه و تحليل داده ها مشخص شد که تمامي ابعاد قابليت يادگيري سازماني بر عملکرد SME ها تاثير مثبت دارند. با استفاده از پرسشنامه ديگري که در قالب فرايند تحليل سلسله مراتبي تنظيم گرديده بود، عوامل شناسايي شده موثر بر عملکرد، اولويت بندي گرديد. ديدگاه سيستمي بيشترين سهم را در افزايش عملکرد شرکت هاي کوچک و متوسط داشت و به ترتيب، تصميم گيري مشارکتي، فضاي باز و تجربه گرايي، تعامل با محيط بيروني و در نهايت ريسک پذيري از جمله عوامل تاثيرگذار بعدي بودند. |
كليد واژه: قابليت يادگيري سازماني، عملکرد، شرکت هاي کوچک و متوسط (SME)، روش AHP |