0

بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:44 AM

3 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1386; 7(25):67-85.
 
تجارت الکترونيکي
 
خاني جزني جمال*
 
* سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران
 
 

در اواخر دهه 1990، اقتصاد جهاني با دو تغيير بنيادي و ساختاري ناشي از جهاني شدن و انقلاب فناوري ارتباطات و اطلاعات (ICT) روبه رو شد. برخي تحليل گران اقتصادي برايند اين دو پديده را اقتصاد نوين نام نهاده اند. پيشرفت هاي چشم گير در زمينه فناوري اطلاعات و ارتباطات در دهه هاي اخير، موجب دگرگوني در بسياري از زمينه ها از جمله تجارت جهاني گرديده و به تبع آن، فرايندهاي بسياري از فعاليت هاي تجاري، اقتصادي، بانک داري، گمرکات و غيره دستخوش تغييرات شده اند.
در اين مقاله ابتدا به تعاريف فناوري اطلاعات، تجارت و تجارت الکترونيک اشاره شده و مدل هاي الکترونيکي و تجربه هاي موفق اين نوع تجارت، به همراه اطلاعات کافي از آن ها، توضيح داده شده است. گريزناپذير بودن تجارت الکترونيکي و مزيت هاي آن و نيازهاي کشور در خصوص ايجاد زير ساخت هاي مناسب براي توسعه و گسترش تجارت الکترونيکي، و هم چنين موانع و چالشهاي تجارت الکترونيکي در جمهوري اسلامي ايران و رويکرد دولت در اين خصوص از جمله موارد مطرح شده است و نويسنده ضمن تاکيد بسيار بر بومي شدن سيستم هاي عمل کننده در جامعه اطلاعاتي، اصرار بر اين موضوع دارد که براي حفظ قوام و استقلال کشور بايد هرچه سريع تر در اين خصوص صاحبنظران و انديشمندان دست به کار شده تا بتوان سيستم هاي عمل کننده را بومي نمود.

 
كليد واژه: تجارت الکترونيکي، جهاني شدن، فناوري ارتباطات و اطلاعات
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها