0

بانک مقالات مدیریت بازرگانی

 
mehdi0014
mehdi0014
کاربر طلایی1
تاریخ عضویت : مرداد 1389 
تعداد پست ها : 287351
محل سکونت : آ.غربی-سولدوز

پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391  11:40 AM

 8 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1387; 7(28):177-212.
 
مدل مفهومي روابط سازماني مبتني بر اعتماد و شفافيت و سازوكارهاي كنترلي متناسب
 
لگزيان محمد,مرتضوي سعيد,كاظمي سيدحسين
 
 
 

وجود رابطه بين دو مفهوم «شفافيت» و «اعتماد»، و تاثيرات متقابل آن ها، همواره مد نظر بسياري از صاحب نظران بوده است. اگر چه به نظر مي رسد که وجود تفاوت در سطح اعتماد و تقاضا براي شفافيت و رابطه اين دو مقوله با نوع كنترل اعمال شده، همواره مي تواند تعيين کننده انواع روابط حاکم بر افراد سازمان و به تبع آن، تاثيرگذار بر سازوكارهاي کنترلي متناسب با انواع روابط سازماني مذکور قلمداد شود، با اين حال، در مطالعات پيشين، ارتباط بين مفاهيم موجود (اعتماد، شفافيت و کنترل)، انواع روابط شناسايي شده و مدل پيشنهادي سازوكارهاي کنترلي درخور هر نوع رابطه، به شکل مطروحه در اين مقاله مورد توجه قرار نگرفته است. لذا، اين مقاله به دنبال آن است که پس از تشريح مباني نظري در قالب تبيين نقش اعتماد، شفافيت و کنترل و تلفيق اثرات متقابل آن ها بر يکديگر، به بيان يک چارچوبي نظري براي ارايه چهار نوع رابطه سازماني (کارگزاري، خادميت، شراکت، يگانگي)، که در آميزه خاصي از سطح اعتماد و کنترل شکل مي گيرند از آنجا که هر يک از روابط مذکور، ساز و کار کنترلي خاص خود را طلب مي کند، بنابراين اين مقاله در ادامه به ارايه مدلي براي معرفي انواع روابط (برحسب ميزان اعتماد و نوع كنترل) و سازوكارهاي كنترلي مورد استفاده در هر يك از اين روابط، در چارچوب روابط سازماني خواهد پرداخت.

 
كليد واژه: اعتماد، شفافيت، كنترل، تئوري كارگزاري (عامليت)، تئوري خادميت، تئوري بازي ها، تئوري هويت اجتماعي
 
 

 نسخه قابل چاپ

 
 
تشکرات از این پست
دسترسی سریع به انجمن ها