پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:32 AM
3 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) زمستان 1389; 10(4 (پياپي 37)):41-55. |
به کارگيري فرايند داده کاوي براي پيش بيني الگوهاي رويگرداني مشتري در بيمه |
توكلي احمد,مرتضوي سعيد,كاهاني محسن,حسيني زهرا* |
* دانشگاه فردوسي مشهد |
توسعه پارادايم بازاريابي دانش محور، تقاضا براي پيوستن داده کاوي به فرايندهاي تجاري کسب و کار به ويژه در حوزه هاي مختلف مديريت روابط با مشتري را به دنبال داشته است. يکي از حوزه هاي جديد و مورد اقبال در اين زمينه، «مديريت رويگرداني مشتري» مي باشد. با اعمال فرايند داده کاوي در مقام يکي از فناوريهاي مديريت دانش، مي توان طي کاوش در پايگاههاي داده حجيمي از تعاملات ثبت شده سازمان با مشتريان که منعکس کننده تمايلات و رفتارهاي واقعي آنان است به استخراج الگوهايي براي پيش بيني رفتار رويگرداني مشتري نائل آمد و مديران را در اخذ تصميمات لازم براي حفظ اين مشتريان و کاهش روند ريزش آنان ياري داد. پژوهش حاضر با هدف تبيين قابليتهاي داده کاوي در مديريت رويگرداني مشتري، و با بهره گيري از متدولوژي استاندارد داده کاوي CRISP-DM، به کاوش در پايگاههاي داده يکي از شرکتهاي سهامي عام بيمه اي در رشته بيمه آتش سوزي پرداخته است. نتايج نشان مي دهد کانال جذب مشتري عامل اصلي پيش بيني کننده رويگرداني يا ماندگاري مشتري در شرکت بوده و در مراتب بعد سابقه خريد و کاربري مکان بيمه شده به عنوان عوامل پيش بيني کننده رويگرداني قرار مي گيرند. |
كليد واژه: داده کاوي، مديريت رويگرداني مشتري، دسته بندي |
نسخه قابل چاپ |