پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:29 AM
7 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) تابستان 1389; 9(2 (پياپي 35)):119-143. |
مقياس بومي بازارگرايي بانک هاي تجاري ايران |
آقازاده هاشم*,مهرنوش مينا |
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران |
در تحقيق حاضر در راستاي بهبود عملکرد بانک هاي تجاري کشور در حوزه بين المللي و ارزي، بازارگرايي در اين بانک ها به عنوان يک عامل موثر مورد توجه قرار گرفته تا يک مقياس بومي براي سنجش آن در بانک هاي تجاري کشور توسعه داده شود و همچنين وضعيت بانک هاي تجاري کشور بر اساس اين مقياس مشخص شود. پس از مطالعات نظري و اکتشافي از منابع داخلي و خارجي (الکترونيکي و غير الکترونيکي)، يک مقياس جامع ترسيم شده است که نشان دهنده ابعاد بازارگرايي با رويکرد ذينفع محور است. به منظور سنجش اعتبار مقياس طراحي شده نظرات 50 نفر از خبرگان دريافت و مورد تجزيه و تحليل واقع شده است. بر اساس مقياس تاييد شده از سوي خبرگان، در بانک هاي تجاري توزيع و گردآوري شده است. با عنايت به بررسي 5 بانک تجاري بزرگ و دريافت نظر 60 نفر از هر بانک، در مجموع از 300 نفر از مديران و کارشناسان بخش بين المللي بانک هاي تجاري کشور نظرسنجي شده است. يکي از يافته هاي اين مطالعه «مقياس بومي سنجش بازارگرايي در بانک هاي تجاري کشور» است که در آن نقش و اهميت مولفه هاي اصلي به ترتيب (1) رفتار هوشمند، (2) تحليل و برنامه ريزي پاسخ راهبردي، (3) اجرا و کنترل پاسخ راهبردي، و (4) سيستم ها و بخش هاي هماهنگ است. يافته ديگر اين مطالعه نشان مي دهد وضعيت اين مقياس در بانک هاي تجاري ملي ايران، صادرات، ملت و سپه مناسب بوده و فقط در بانک تجارت نامناسب است. اين نتايج مي تواند مبناي پيشنهادات سازنده اي براي نظام بانکي کشور و نيز هر کدام از بانک ها در خصوص افزايش ارتقاي بازارگرايي آنها باشند. |
كليد واژه: بازارگرايي، بازارگرايي در بنگاه هاي خدماتي و بانک ها، ايجاد هوشمندي، نشر هوشمندي، مشتري گرايي، رقيب گرايي |
نسخه قابل چاپ |