پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:29 AM
1 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) بهار 1389; 9(1 (پياپي 34)):9-22. |
بررسي تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات در بازارهاي بين المللي صنعتي (مطالعه موردي: شرکت هاي صادراتي شهر تهران) |
حاجي كريمي عباسعلي*,جماليه بسطامي بهتاش,مكي زاده وحيد |
* دانشكده مديريت و حسابداري، دانشگاه شهيد بهشتي |
در اين تحقيق تاثير استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد صادراتي شرکت هاي ايراني مورد بررسي قرار گرفته است. به اين منظور از يک نمونه آماري متشکل از 142 شرکت صادراتي شهر تهران استفاده شده است. نتايج تحقيق نشان مي دهد كه در شرکت هاي صادراتي شهر تهران فناوري اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد صادراتي تاثير معناداري دارد. اما اين تاثير بسته به نوع استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات متفاوت است. استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات براي جستجوي اطلاعات فقط بر بعد عملکرد در بازارهاي بين المللي تاثيرگذار است ولي بر بعد دانش بازار جديد تاثيرگذار نمي باشد. همچنين استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات براي فعاليت هاي فروش بر هيچ يک از دو بعد عملکرد صادراتي تاثيرگذار نيست و در نهايت بين استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات براي توسعه ارتباطات و هر دو بعد عملکرد صادراتي يعني عملکرد در بازارهاي بين المللي و دانش بازار جديد ارتباط معناداري وجود دارد. نتايج تحقيق بيانگر اين مقوله است که از فناوري اطلاعات و ارتباطات در مرحله نخست به عنوان تسهيل کننده ارتباطات با مشتريان و پس از ايجاد تماس هاي چهره به چهره از آن به عنوان ابزاري با قابليت بالا جهت پشتيباني تعاملات طرفين مورد بهره برداري قرار گيرد. |
كليد واژه: فناوري اطلاعات و ارتباطات، عملکرد صادراتي |
نسخه قابل چاپ |