پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:28 AM
6 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):59-73. |
ارزيابي تاثير برند بر وفاداري مشتريان صنعتي |
سيدجوادين سيدرضا,اميني عليرضا*,اميني زهرا |
* دانشگاه تهران، پرديس قم |
وفاداري مشتري از جمله مولفه هايي است که بازاريابي رابطه مند به ويژه در بازار صنعتي امروزه به آن تاکيد قابل توجهي مي کند. يکي از عواملي که در شکل گيري اين وفاداري نقش دارد علايم تجاري شرکت هاست. از اينرو پژوهش حاضر به بررسي رابطه وفاداري مشتريان با عوامل موثر از علايم تجاري پرداخته است. به منظور تحقق اين هدف، بر اساس مدل مفهومي تحقيق رابطه رضايتمندي، ارزش، مقاومت برابر تغيير، احساس، اعتماد، و ارزش ويژه برند با وفاداري مشتري فرضيه سازي و اطلاعات لازم با استفاده از پرسشنامه به صورت تصادفي در جامعه آماري مراکز عرضه کننده خدمات زيراکس و چاپ در مناطق 22 گانه تهران با حجم نمونه 150 مرکز جمع آوري شد و با استفاده از آزمون ضريب همبستگي اسپيرمن و تحليل معادلات ساختاري مورد آزمون قرار گرفت. نتايج حاکي از آن است که ارزش ويژه برند و اعتماد، مهمترين عامل اثرگذار در الگوهاي رفتاري و نگرشي وفاداري مشتري را هستند. ضمن اينکه عوامل اثرگذار بين وفاداري رفتاري در مقابل وفاداري نگرشي ممکن است در زمينه هاي تحقيقاتي مختلف، متفاوت باشد. |
كليد واژه: علايم تجاري، وفاداري مشتري، بازاريابي صنعتي |
نسخه قابل چاپ |