پاسخ به:بانک مقالات مدیریت بازرگانی
جمعه 8 اردیبهشت 1391 11:27 AM
2 : چشم انداز مديريت بازرگاني (چشم انداز مديريت (پيام مديريت)) پاييز 1389; 9(3 (پياپي 36)):0-0. |
بررسي نقش ميانجي معنويت در رابطه بين ابعاد عدالت سازماني و پيامدهاي معنويت |
يزداني حميدرضا*,كاظمي نجف آبادي محمدرضا,سليمي غلام رضا |
* دانشكده مديريت، دانشگاه تهران |
در مطالعات فعلي سازمان و مديريت اين عقيده وجود دارد که مفهوم معنويت و معنويت در کار، مي تواند پاسخ و راه حلي براي کاهش کژکارکردهاي سازماني همچون از خودبيگانگي، استرس، سازش بيش از حد و زوال شخصيت براي کارکنان باشد. لذا در اين تحقيق محققان قصد دارند تا مدل جامعي را براي تبيين عوامل موثر و متاثر از معنويت معرفي كنند. محققان با بررسي سابقه تحقيقات گذشته، به يک مدل مفهومي جامع براي تبيين عوامل موثر بر معنويت، معنويت و عوامل متاثر از معنويت دست يافتند و اين مدل را در شرکت آب و فاضلاب شهر تهران (آبفا) از طريق پرسشنامه مورد سنجش و آزمون قرار دادند. روش تحقيق مورد استفاده در اين تحقيق، توصيفي و از نوع همبستگي - مدل معادلات ساختاري بوده است. نتايج تحقيق نشان داد که در بين ابعاد عدالت، عدالت تعاملي داراي بالاترين اثر بر روي معنويت است و خود معنويت نيز بر روي رضايت شغلي، تعهد سازماني و رفتار شهروندي سازماني اثر مثبت و معناداري دارد. همچنين نتايج تحقيق نشان داد که عدالت توزيعي، رويه اي و بعد اول معنويت (يگانگي در کار) نامناسب است. |
كليد واژه: معنويت در محيط کار، پيامدهاي معنويت، پيش نيازهاي معنويت، عدالت |
نسخه قابل چاپ |